2014 staat binnen Ruigrok | NetPanel helemaal in het teken van ‘mobile’. Als uitbereiding van het jaarlijkse ‘What’s happening online’ onderzoek, hebben we daarom dit jaar voor het eerst het‘What’s happening mobile’ onderzoek uitgevoerd. De resultaten van dit onderzoek naar de functie en het belang van de mobiele telefoon worden vandaag gepresenteerd op Frankwatching
Het onderzoek is in juni van dit jaar uitgevoerd is onder een representatieve groep Nederlanders die in het bezit zijn van mobiele telefoon.
Uit het onderzoek blijkt niet alleen dat Nederlanders hun mobiele telefoon moeilijk kunnen missen, het geeft ook inzicht in de mogelijkheden die de mobiele telefoon biedt voor marketing en marktonderzoek.
Enkele interessante uitkomsten uit het onderzoek zijn:
De mobiele telefoon wordt vooral gebruikt tijdens het wachten
Twee derde van de Nederlanders (65%) gebruikt hun mobiel wel eens tijdens het wachten. Daarnaast wordt de telefoon ook vaak gebruikt tijdens het TV kijken (57%), tijdens het reizen met het openbaar vervoer (50%) en tijdens het winkelen (46%).
De mobiele telefoon is erg belangrijk voor de Nederlander
Ruim drie vijfde van de Nederlanders (63%) geeft aan dat de mobiel telefoon erg belangrijk voor hen is. Ruim ruim acht op de tien Nederlanders geven aan hun mobiele telefoon (bijna) altijd bij zich te hebben.
De mobiele telefoon is onmisbaar
De helft van de Nederlanders (47%) geeft aan dat het hen (zeer) veel moeite zou kosten om de mobiele telefoon een maand te moeten missen.
De mobiele telefoon biedt kansen voor marketing en marktonderzoek
Een derde van de Nederlanders is bereid om voor onderzoek een vragenlijst in te vullen op hun mobiele telefoon (35%) of een foto te maken (33%) en deze met onderzoekers te delen
Nederlanders zijn bereid veel op te geven voor behoud van hun mobiele telefoon
Maar liefst 84% van de Nederlanders zou makkelijker een maand alcohol kunnen missen dan hun mobiele telefoon.
Bron: MARIEKE BOERMA, Ruigrok NetPanel