Vanaf het begin draaiden ze zonder subsidie. Nu dreigt de ondergang. De Hermitage voert daarom van 6 tot en met 9 april de campagne Houd de Hermitage open.
De Week van de Hermitage gaat vandaag officieel van start. Tijdens deze actieweek – die loopt van 6 tot en met 9 april – vragen het museum en vele van de ambassadeurs persoonlijk aandacht voor de geefcampagne getiteld Houd de Hermitage open.
Samen met medewerkers van het museum, ambassadeurs en andere betrokkenen, gaf directeur Annabelle Birnie op het symbolische tijdstip vijf voor twaalf het startschot voor de actieweek. Daarbij onthulde de Hermitage de boodschap van de campagne op de gevel van het gebouw, kracht bijgezet door een geluidsactie van onder andere rondvaartboten van rederij Stromma.
Coronacrisis
De geefcampagne Houd de Hermitage open heeft als doel geld bijeen te brengen om het museum, dat door de coronacrisis in een moeilijke financiële situatie terecht is gekomen, ook voor de toekomst open te houden. Sinds de oprichting heeft de Hermitage Amsterdam zich ontwikkeld tot een geliefd museum waar intussen miljoenen bezoekers hebben genoten van tentoonstellingen uit de kunstcollectie van het Staatsmuseum Hermitage in St. Petersburg en andere collecties. Dat is tot nu toe puur op ondernemerschap gedaan, zonder structurele subsidie. Nu, na een crisisjaar van langdurige lockdowns zonder bezoekers, moet een beroep worden gedaan op het publiek om het voor Nederland unieke museum door deze crisis te loodsen. Om, als het museum straks eindelijk weer open mag gaan voor het publiek, open te blijven. Ook voor toekomstige generaties.