De allerlaatste fase in de productie van de McLaren P1™ is aangebroken nu het 375ste en laatste exemplaar van de meest geavanceerde en dynamische supercar ooit is gebouwd. Al vanaf de eerste schets is de grensverleggende McLaren gebouwd met maar één doel: de beste rijdersauto zijn voor zowel de openbare weg als op het circuit. Vanaf de presentatie van het studiemodel op de Autoshow van Parijs in 2012 schreef het topmodel van McLaren in de Ultimate Series geschiedenis, zowel door overal ter wereld recordbrekende rondetijden neer te zetten als zijn bestuurders een ongekende ervaring te bieden.
De productie startte in de zomer van 2013. Alle 375 exemplaren waren al verkocht voordat het eerste exemplaar afgeleverd werd. De eerste McLaren P1™, uitgevoerd in Ice Silver en voorzien van carrosseriedetails van ongelakt koolstofvezel, verliet de productielijn in september 2013, precies het moment dat McLaren haar vijftigste verjaardag vierde. Het was daarmee een regelrecht eerbetoon aan Bruce McLaren, de man wiens droom het was om de ultieme rijdersauto te bouwen. Met die gedachte in het achterhoofd is elke P1™ gebouwd naar wens van de nieuwe eigenaar en begeleid door een team specialisten van McLaren Special Operations (MSO). Geen twee exemplaren zijn daardoor hetzelfde. Zelfs op volle sterkte werd er in het McLaren Production Centre (MPC) slechts één auto per dag voltooid, waarbij het gemiddeld 17 dagen duurde om een auto te bouwen.
Het laatst gebouwde exemplaar van de McLaren P1™ is gespoten in oranje met een speciale parelmoerglans, wat bereikt werd door een uniek lakproces. De kleur is gekozen met de 64e en laatste McLaren F1 straatauto in gedachten, chassisnummer 075, die in Volcano Orange gespoten werd. Die kleur is vandaag de dag beschikbaar voor alle McLaren-modellen.
De oranje lak wordt geflankeerd door stylingelementen in ruw koolstofvezel, voornamelijk zichtbaar op enkele spoilers op het onderste deel van de auto. De superlichtgewicht wielen zijn uitgevoerd in zilverkleur. Ook vanbinnen valt een combinatie van verfijnde en doelmatige details op en heeft het team van McLaren Special Operations (MSO) er iets bijzonders van gemaakt. De ventilatieroosters, omlijstingen van de instrumenten en schakelcoulisse zijn uitgevoerd in glanzend zwart. De lichtgewicht racestoelen met een kuip van koolstofvezel laten zien waar de vaklieden van MSO toe in staat zijn. Ook hiervoor diende de McLaren F1 als inspiratiebron voor de afwerking. De bekleding bestaat uit een combinatie van zwart en oranje Alcantara®, met contrasterende stiksels die ook op het stuurwiel zijn terug te vinden.
Mike Flewitt, chief executive officer van McLaren Automotive, ziet de P1™ als een nieuw hoogtepunt in de geschiedenis van McLaren. “De McLaren P1™ heeft sinds zijn eerste presentatie aan de buitenwereld, ruim drie jaar geleden, al onze verwachtingen overtroffen. Enerzijds als pionier van een compleet nieuwe generatie supercars, anderzijds als enorme boost voor het merk McLaren wereldwijd. Als opvolger van de iconische McLaren F1, maar ook als nieuwe fase in de wereld van hybride supercars, lag er een zware last op de schouders van de P1™. Het bleek een keiharde concurrent van de gevestigde orde, sterker nog, zowel op de openbare weg als het circuit gaf hij ander supercars het nakijken. De auto heeft een belangrijke rol gespeeld als topmodel van McLaren en de weg geplaveid voor het succesvolle portfolio van McLaren Automotive zoals we dat nu hebben, met drie onderscheidende modellijnen.”
McLAREN P1™: DE ULTIEME SUPERCAR
De combinatie van een zeer efficiënte benzinemotor en een lichtgewicht elektromotor maakte de McLaren P1™ tot de eerste van een geheel nieuwe generatie supercars. Het productiemodel werd gepresenteerd op de Autotentoonstelling van Genève in 2013 en toen al was bekend dat het aantal gebouwde auto’s beperkt zou blijven. De hybride supercar was het eerste model van de exclusieve Ultimate Series, de derde modellijn van McLaren naast de Super Series en Sports Series. De P1™ zette nieuwe standaards en maakte mogelijk wat niemand tot dan toe voor mogelijk had gehouden – precies zoals de legendarische McLaren F1 twintig jaar eerder deed.
De McLaren P1™ introduceerde een aantal nieuwe technologieën in de wereld van de supercars, waarbij McLarens ervaring in de hoogste klasse van de autosport centraal stond. Dankzij het toepassen van lichtgewicht technologieën en materialen, zoals het royale gebruik van koolstofvezel, bleef het gewicht van de McLaren P1™ beperkt tot 1.450 kilo. Het koolstofvezel MonoCage chassis weegt slechts 90 kilo en biedt onder meer plaats aan het dak en de bodemstructuur, de luchtinlaat op het dak en de ruimte waar de accu en elektronica ondergebracht zijn. Het is een van de lichtste koolstofvezel structuren ooit gebruikt in een straatauto.
Het aerodynamische ontwerp in combinatie met de grensverleggende RaceActive Chassis Control wielophanging zorgt met een druk op de knop voor een nog straffere, op circuitgebruik gefocuste onderstelafstemming. De ‘racemodus’ maakt de vering 300 procent stijver, legt de auto 50 mm dichter bij het asfalt voor minder luchtweerstand en verlengt de grote, actieve achtervleugel met 300 mm. Het resultaat is 600 kilo meer neerwaartse druk bij snelheden ruim onder 257 km/h en dat is fors meer dan de meeste andere supercars. Het doet eerder denken aan de hoeveelheid neerwaartse druk die een GT3 raceauto genereert en zorgt voor meer grip in bochten, in het bijzonder bij hoge snelheden.
De aandrijflijn bestaat uit een 3,8 liter twinturbo V8-motor in combinatie met een lichtgewicht, bijzonder krachtige elektromotor die samen goed zijn voor 916 pk bij 7.300 tpm en een koppel van 900 Nm. Door perfecte integratie van de 179 pk sterke elektromotor is er permanent 130 Nm koppel voorhanden, dat het minimale turbogat opvult dat is ontstaan door de montage van grotere turbo’s op de verbrandingsmotor. Door dit innovatieve huzarenstukje accelereert de McLaren P1™ van 0 tot 100 km/h in slechts 2,8 seconden, wordt de 200 km/h al na 6,8 seconden aangetikt en bereikt de auto na 16,5 seconden de magische 300 km/h-grens, een volle vijf seconden sneller dan de McLaren F1. De topsnelheid is begrensd op 350 km/h.
Al dit geweld wordt onder controle gehouden door een speciaal voor de McLaren P1™ ontworpen remsysteem, waarin materialen zijn verwerkt die eerder alleen in de Ariane ruimteraket werden gebruikt. Technologie en expertise uit de Formule 1™ staan garant voor maximaal remvermogen onder alle omstandigheden, in het speciaal bij circuitgebruik waarbij permanent hoge snelheden worden gehaald.
De hybride aandrijflijn blinkt eveneens uit in efficiëntie. Dat blijkt uit een gemiddeld verbruik van slechts 8,4 liter/100km (EU-cyclus gecombineerd) en een CO2-emissie van slechts 194 g/km. Over een afstand van maximaal 11 kilometer kan de McLaren P1™ zelfs volledig elektrisch rijden, zonder uitstoot. Net als alle andere McLaren-modellen is de P1™ vrijgesteld van slurptaks in de Verenigde Staten.
DE MEEST EXCLUSIEVE McLAREN OOIT
Sinds de bouw van het allereerste productie-exemplaar in het McLaren Production Centre (MPC) in 2013, staan maatwerk en aanpassingen naar klantwens centraal bij elke McLaren P1™. Elk exemplaar van de in totaal 375 auto’s heeft unieke specificaties die tot stand zijn gekomen op advies van het team van McLaren Special Operations (MSO). Het vakmanschap van elke McLaren-medewerker garandeert dat elke wens van de klant, of het nu gaat om een individuele kleurstelling voor het interieur of een exclusieve uitvoering van de buitenzijde, mogelijk is.
Paul Mackenzie, McLaren P1™ Programme Director en Executive Director van MSO, legt uit: “De McLaren P1™is zonder twijfel de meest geïndividualiseerde auto die McLaren Automotive ooit gebouwd heeft. Net zoals onze ontwerp- en ontwikkelingsteams streven naar het maximaal haalbare op het gebied van vermogen en prestaties, zo streven onze klanten naar een auto die exact aansluit bij hun individuele wensen en smaak. Speciale opties, unieke kleuren en bijzondere materialen maken dat geen twee auto’s hetzelfde zijn. Elk exemplaar is uniek.”
Geheel toevallig is MSO precies op het moment dat het 375e exemplaar afgebouwd werd, begonnen aan de conversie van de carrosserie van een P1™ naar volledig zichtbaar koolstofvezel. Alle gespoten delen worden vervangen, waardoor een auto ontstaat die het hoogste niveau van vakmanschap vol trots aan de buitenwereld toont.
HET ULTIEME TESTPROGRAMMA
Bij de meest extreme supercar uit het modellenprogramma van McLaren hoort natuurlijk het meest extreme testprogramma van het merk ooit. De drie fasen in de ontwikkeling van het prototype van de McLaren P1™ – eXperimatal (XP), Validation (VP) en Pre-productie (PP) – werden uitgebreid getest op bevroren meren in Noord-Zweden tijdens de Scandinavische winter met temperaturen onder -30ËšC. Daarna stond de hitte van de woestijn in Arizona, Californië en Nevada op het programma, juist op het moment dat de westkust van de Verenigde Staten een hittegolf doormaakte met temperaturen tot wel 52ËšC.
De ontwikkeling vond ook plaats op circuits over de hele wereld. Betrouwbaarheid, verfijning en maximale prestaties stonden hierbij centraal, waarbij het uiteindelijke doel meteen ook de zwaarste test van het ontwikkelingsprogramma was: een ronde op de Nürburgring-Nordschleife in minder dan zeven minuten. De Nürburgring is met zijn 20,8 kilometer verraderlijk asfalt vol bochten en hoogteverschillen de ultieme test voor elke auto. Om een ronde in minder dan zeven minuten af te leggen is een gemiddelde snelheid van 178 km/h noodzakelijk – en dat op een circuit met de langste rechte stukken, scherpste bochten, meest verraderlijke hoogteverschillen en grootste diversiteit in asfaltkwaliteit van alle circuits ter wereld. Het spreekt voor zich dat de McLaren P1™ onder de zeven minuten dook, en daarmee zijn naam toevoegde aan de selecte club van allersnelste supercars voor straat- en circuitgebruik ooit.
Chris Goodwin, Chief Test Driver, is nog altijd enthousiast: “Het test- en ontwikkelingsprogramma van de McLaren P1™ was een van de meest veeleisende ooit, maar leverde een ongekende voldoening op. Met de ervaring die we hadden opgedaan bij eerdere projecten én de kennis vanuit de autosport stelden we een programma samen waarin alles waar McLaren voor staat samenkwam. De hybride IPAS-aandrijflijn, ontwikkeld om zo soepel mogelijk vermogen te leveren, gecombineerd met optimale aerodynamica en lichtgewicht materialen en technologiën, hebben ons een auto opgeleverd die zich net zo thuis voelt in de stad als op het circuit.”
Tijdens het testprogramma legde de McLaren P1™ zo’n 620.000 kilometer af, gelijk aan meer dan 15 keer de wereld rond. Met de focus op zowel straat- als circuitgebruik werd een derde van die kilometers afgelegd op circuits over de gehele wereld.
DE ULTIMATE SERIES: DE TOEKOMST
Met het afronden van de productie van de McLaren P1™, wordt de Ultimate Series voortgezet met de eveneens gelimiteerde McLaren P1™ GTR. Van dit 1.000pk sterke, uitsluitend voor het circuit ontwikkelde model loopt de productie aan het begin van 2016 ten einde. Over de volgende fase van de topmodellenlijn van McLaren zegt Mike Flewitt het volgende: “We zijn in de laatste fase van de productie van de McLaren P1™ GTR beland: het laatste exemplaar zal naar verwachting ergens de komende weken gebouwd worden. Ondertussen heeft de McLaren P1™zijn naam gevestigd als icoon en een eventuele opvolger in de Ultimate Series zal dus minstens zo goed moeten zijn – en dat kan alleen als er een significante volgende stap gemaakt wordt op het gebied van technologie of prestaties. We hebben nog geen besluit genomen hierover, en dat is even spannend als veelzeggend.”
In Nederland is Louwman Exclusive in Utrecht importeur en enig dealer van McLaren. Het bedrijf heeft drie McLarens P1 verkocht. Onlangs presenteerde McLaren de nieuwe 570S, de McLaren die het merk voor een groter publiek bereikbaar maakt. Dit gloednieuwe model is sinds deze week te bekijken in de showroom van Louwman Exclusive.