Amsterdam jaagt alle snorfietsen de rijbaan op

Omwille van de verkeersveiligheid en bereikbaarheid scherpt Amsterdam het fietsverkeer aan. Per 8 april moeten alle snorfietsen de rijbaan op en een helm dragen.

“Het wordt steeds drukker op de smalle Amsterdamse fietspaden’, stelt gemeente Amsterdam. ”Het aantal fietspadgebruikers blijft maar stijgen. Dat levert gevaarlijke situaties op, voor fietsers en snorfietsers.”

Vergroten van bereikbaarheid en veiligheid
De gemeente neemt daarom maatregelen om de bereikbaarheid en de veiligheid in de stad te vergroten. Daarmee verwacht ze de doorstroming op de fietspaden te verbeteren en de verkeersveiligheid zal toenemen.

De eisen van de gemeente per 8 april:
Even de feiten op een rij:
• Als snorfietser in Amsterdam (binnen de ring) mag je niet meer over het fietspad rijden;
• Voortaan is de rijbaan het domein van de 25 km/u brommers en scooters, tussen de auto’s & het vrachtverkeer.
• Als snorfietser ben je verplicht om een helm te dragen.

Dit kunnen we verwachten
In principe geldt dat snorfietsers vanaf 8 april altijd gebruikmaken van de rijbaan voor auto’s, behalve:
• Op bromfietspaden (waar ook bromfietsers rijden)
• In een paar drukke straten.

Handige kaart
Hier en daar blijft de situatie onduidelijk. Vooral wanneer de bewegwijzering ontbreekt of onvoldoende duidelijk is. Daarom komt er in Amsterdam een nieuw bord, dat aangeeft dat snorfietsers zich op de rijbaan dienen te vervoegen.
Dat verrijkt de toch al indrukwekkende Amsterdamse bordenbrij nog meer. Voor e-bikes blijft het gelukkig eenvoudig. Zij blijven op het fietspad.

Het gemak van een E-bike
Kies je voor een e-bike of snorfiets? Zelf kies ik in Amsterdam liver voor een e-bike. Daarvoor zijn er (veel) minder (ingewikkelde) regels, er geldt geen helmplicht en vanaf 8 april heb je ook nog eens extra ruimte op de fietspaden.














Artikel links