ANBO Overheid koppelt qua toeslagen alleen wanneer het hen goed uitkom

Het advies van de Nationale Ombudsman om ouderen die recht hebben op financiële hulp actiever te gaan benaderen, gaat volgens ANBO niet ver genoeg. Het probleem blijft dat mensen een toeslag of aanvulling op het inkomen zélf moeten aanvragen. Daar moeten we vanaf.

Het inkomen van een groep ouderen komt onder het bestaansminimum. Zo blijkt uit het rapport ‘Met te weinig genoegen nemen.’ Hierin stelt de Ombudsman dat het vaak te moeilijk is voor ouderen om bij de overheid financiële hulp aan te vragen. Zoals zorg- of huurtoeslag of een aanvulling op een onvolledige AOW.

Regelingen niet gekend en te ingewikkeld
ANBO herkent dit helemaal en vraagt hier al jaren aandacht voor. De ouderenorganisatie heeft ook meegewerkt aan het onderzoek van de Ombudsman. Daaruit blijkt dat ouderen de regelingen niet altijd kennen of het te ingewikkeld vinden om ze aan te vragen.

Automatisch toekennen
Het actiever benaderen van ouderen zal wel een beetje helpen, maar is niet de beste oplossing. Het lukt gewoon niet om een bepaalde groep ouderen te bereiken, is de ervaring van ANBO.
Daarom moet het systeem veranderen. Inkomensafhankelijke regelingen moeten automatisch worden toegekend aan hen die er recht op hebben. Het moet niet nodig zijn om deze zélf aan te vragen, zoals nu het geval is.

Koppelen
Het gaat immers om inkomensafhankelijke regelingen en ieders inkomen is bekend bij de Belastingdienst. Als deze gegevens worden gekoppeld, is direct duidelijk wie recht op heeft op een bepaalde voorziening.

En de privacy?
Een tegenargument dat ANBO vaak hoort, is dat het koppelen van die gegevens de privacy schendt van mensen. Maar de privacywetgeving is er om mensen te beschermen, niet om ze tegen te werken.
Bovendien worden gegevens nu al wel gekoppeld als het de overheid goed uitkomt. Zoals bij het bepalen van de eigen bijdrage in de zorg. ANBO vindt dat het dan ook de andere kant op moet werken.




Artikel links
 ANBO