De bezorgdiensten van veel supermarkten zijn overbelast. En dat is een probleem voor mensen met een kwetsbare gezondheid, waaronder veel ouderen. Zij moeten nu weken op hun boodschappen wachten. ANBO roept supermarkten daarom op om mensen met een zwakke gezondheid voorrang te geven bij hun bezorgservice. En ze vragen mensen die gezond zijn, om daar voorlopig geen gebruik van te maken.
Atie Schipaanboord, hoofd belangenbehartiging van ANBO: “Als je nu online boodschappen bestelt, dan worden ze over meer dan twee weken bij je thuis bezorgd. Daar kunnen mensen die niet naar de supermarkt kunnen of durven, natuurlijk niet op wachten. Daar moet snel een oplossing voor komen.”
Dezelfde oproep als in maart
In maart, tijdens de eerste coronagolf, hebben we vanuit ANBO supermarkten ook al opgeroepen om hun bezorgservice voor een deel vrij te houden om kwetsbare mensen te helpen. Dat doen we nu opnieuw, want het probleem is er nu weer. Op onze speciale telefoonlijn krijgen we telefoontjes binnen van ouderen en zieke mensen die aangeven dat het heel lang duurt voordat de bestelde boodschappen thuis bezorgd kunnen worden.
Gezond? Doe dan zelf boodschappen
Atie Schipaanboord: “Daarnaast vragen we iedereen die gezond is en zelf naar de supermarkt kan, om géén gebruik te maken van de bezorgdienst. Dan kunnen supermarkten de mensen helpen die de bezorgdienst écht nodig hebben. En dan hebben we allemaal onze boodschappen op tijd in huis.”