Confessiondolls tonen donkere kant van Facebook

Magazine  »  Internet & computers (466 artikelen)  »  Internet & computers (315 artikelen)

Gebruikers van iPhones en iPads kunnen voortaan hun meest geheime verhalen en bekentenissen anoniem kwijt via sociale media. Met de nieuwe App Confessiondolls van het bedrijf Mediagroe creëren ze een alter ego aan wie ze persoonlijke verhalen kwijt kunnen.

Ze kunnen hun virtuele ‘biechtpoppetje’ gebruiken als elektronisch dagboek voor zichzelf of hun verhalen delen met anderen, zodat een nieuw soort Facebook voor geheime bekentenissen ontstaat. Mensen die de verhalen lezen kunnen die weer ‘liken’, delen, doortwitteren of terugkoppelen naar traditionele sociale media.
,,Veel verhalen op andere sociale media gaan over die leuke vakantie of die afgeprijsde nieuwe kleding. Verhalen op Confessiondolls zijn serieuzer, zwaarder en daardoor veel spannender. Dit is de ultieme manier om in de sociale mediawereld anoniem je verhaal achter te laten. Niemand weet dat jij het bent,” stelt Stijn Groenemeijer van Mediagroe.
Volgens hem is bekentenissen afleggen een echte trend aan het worden. Vorig jaar zorgde een zogeheten confession-App voor Rooms-katholieken die willen biechten wereldwijd voor ophef. ,,Er is behoefte aan een plek waar mensen bekentenissen kunnen achterlaten. Zeker onder meiden is het een echte hype. Ze herkennen zich in de verhalen van anderen of zitten met hetzelfde probleem,” weet Groenemeijer. Zijn boodschap: ,,Stop met schrijven op openbare toiletten en begin met bekennen aan je Confessiondoll, een goede luisteraar en een vriend in gelukkige en moeilijke tijden. “

Via de App kunnen gebruikers een eigen poppetje ontwikkelen, een soort avatar, en zelf huidskleur, haar, kleding etcetera bepalen. Alle poppetjes binnen de ‘community’ hangen aan een rozenkrans en lokken de lezer met titels en trefwoorden. De App valt op door natuurgetrouwe bewegingen en vormgeving en de speelse interface.
Iedere publieke Confessiondoll blijft anoniem, maar is door anderen te volgen. Gebruikers kunnen via de App de verhalen van hun favoriete poppetjes lezen.
Mediagroe verwacht dat de App voor een nieuw type sociale media kan zorgen. ,,Dit kan heel groot worden omdat mensen er echte emotie op kwijt kunnen,” aldus Groenemeijer.