De nieuwe Audi A6 en RS6 limousine

Met een groot pakket aan vernieuwingen wint de succesvolle Audi A6 nog meer aan klasse. Er zijn nieuwe motoren, die dankzij innovatieve technologie het verbruik van de complete modellijn met circa twaalf procent terugdringen. Het verbeterde onderstel en tal van veranderingen aan het uiterlijk plaatsen de Audi A6 vooraan in zijn klasse. Tegelijkertijd presenteert Audi de spectaculaire RS6 limousine, die met zijn 426 kW/580 pk sterke V10 Biturbo op eenzame hoogte staat. De vernieuwde Audi A6 en de RS6 limousine staan eind oktober in de Nederlandse Audi-showrooms, de A6 allroad quattro volgt een maand later.

Met 234.000 verkochte auto’s in 2007 gaat de Audi A6 wereldwijd aan kop in zijn segment. Het markante gezicht van de Audi A6 wint aan klasse doordat de singleframe grille, de luchtinlaten en de mistlampen een nieuw ontwerp kregen. Een aluminiumstrip over de flanken benadrukt het dynamische lijnenspel van de A6.

Aan de achterkant valt de krachtige vouw op de rand van het kofferdeksel op, evenals de nieuwe, tweedelige achterlichten met LED-technologie. De bumper is voorzien van een chroomstrip en een diffusor.

Audi heeft het geluidsniveau in het fraai afgewerkte interieur verder terug weten te dringen. De wijzerplaten van het instrumentarium zijn beter afleesbaar en een nieuwe omlijsting van de monitor accentueert het beeldscherm extra goed. Sierlijke chroomaccenten, ook op de spaken van het stuur, onderstrepen het hoogwaardige karakter van de Audi A6.

Voor de veeleisende klant is er het S line-sportpakket, met onder meer wielen in de maat 18 inch, een met 30 mm verlaagd onderstel en een speciaal exterieurpakket. Voor het interieur zijn er sportstoelen, decorlijsten en fraaie bekledingsstoffen.

Audi biedt de vernieuwde A6 aan met een keuze uit zes benzinemotoren en vier diesels, met handgeschakelde versnellingsbak, tiptronic of multitronic en aandrijving op de voorwielen of alle vier de wielen.

Het programma start met een 2.0 TFSI met 125 kW/170 pk en heeft een B-label. Van de 2.8 FSI zijn twee versies beschikbaar: een 140 kW/190 pk en 162 kW/220 pk sterke motor met respectievelijk een B en C-label. Deze motoren zijn voorzien van het Audi Valve Lift Systeem (AVS), dat voor een variabele lifthoogte van de inlaatkleppen zorgt. Een V8, de 4.2 FSI met 257 kW/350 pk rondt het programma naar boven af.

Nieuwe V6 3.0 TFSI met compressor

Een interessante nieuwkomer is de V6 3.0 TFSI met 213 kW/290 pk, die zijn kracht deels aan een compressor ontleent. Daarmee staat de T in de typeaanduiding niet langer alleen voor Turbo, maar voor druklading in het algemeen. Het riante koppel van 420 Nm is tussen 2.500 en 4.850 toeren beschikbaar. De Audi A6 3.0 TFSI, gekoppeld aan de tiptronic transmissie en quattro aandrijving, accelereert in 5,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en haalt een topsnelheid van 250 km/h. Met een gemiddeld verbruik van 9,5 l/100 km is de 3.0 TFSI ook nog eens opvallend zuinig.

A-label voor de 2.0 TDIe

Op dieselgebeid is er ook nieuws. Zo levert de V6 2.7 TDI nu 140 kW/190 pk (B-label) en 380 Nm koppel, terwijl de V6 3.0 TDI goed is voor 176 kW/240 pk en 450 Nm (C-label). De viercilinder 2.0 TDI is er met 125 kW/170 pk of 100 kW/136 pk. De basisversie gaat als 2.0 TDIe door het leven en toont zich met een gemiddeld verbruik van 5,3 l/100 km als een zeer spaarzame limousine en krijgt daarom een A-label. Dit weet de TDIe te bereiken door een heel pakket van maatregelen, zoals een verlaagd onderstel, een aangepaste versnellingsbak, een schakelindicator en een intelligente stuurbekrachtigingspomp en dynamo.

Voor alle motorvarianten vanaf 190 pk is de vierwielaandrijving quattro leverbaar, bij de topmodellen is dit standaard. Bij het fijnslijpen van het onderstel stonden twee zaken centraal: meer comfort, met behoud van de sportiviteit die zo kenmerkend is voor de Audi A6. Vering en demping zijn aangepast en naar wens is de Audi A6 met adaptieve luchtvering uit te rusten.

Het optionele veiligheidssysteem side assist waarschuwt als het wisselen van rijstrook gevaarlijk kan zijn door achteropkomend verkeer. Audi lane assist helpt bij het volgen van het juiste spoor en de radargestuurde adaptive cruise control bewaart automatisch een veilige afstand tot de voorganger. En met Audi parking system advanced wordt inparkeren een stuk gemakkelijker.

Vernieuwde versie van MMI-bedieningssysteem

De vernieuwde Audi A6 wordt standaard uitgerust met een verbeterde versie van Audi’s MMI-bedieningssysteem. De meest uitgebreide versie, MMI Navigatie Plus, speelt alle soorten DVD’s en heeft een harde schijf met een capaciteit van 40 Gb. Het beeldscherm met zijn hoge resolutie is haarscherp. De optionele DVB-T tuner zorgt voor topkwaliteit tv-beeld. In het navigatiemenu kan nu ook voor de modus ‘birdview’ worden gekozen, waarmee het landschap in reliëf is te zien, inclusief driedimensionale afbeeldingen van gebouwen.De veelvoud aan verfijningen en verbeteringen aan de Audi A6 limousine en A6 Avant worden ook doorgevoerd in de A6 allroad quattro en de S6. De allroad krijgt de nieuwe 3.0 V6 TFSI en de twee sterke V6 TDI-motoren. De V10 in de S6 is goed voor 320 kW/435 pk.

De RS6 limousine

Na de Audi RS6 Avant staat binnenkort ook de RS6 limousine in de showroom. Zijn indrukwekkende V10 Biturbo levert 426 kW/580 pk en is goed voor een koppel van 650 Nm tussen 1.500 en 6.250 toeren. Hiermee katapulteert deze fenomenale krachtbron de RS6 limousine in een luttele 4,5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. De elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/h is naar wens tot 280 km/h te verhogen. De aan een zestraps tiptronic gekoppelde motor blinkt uit in geluid en prestaties en hangt zeer spontaan aan het gas.De nieuwe RS6 limousine staat op 19-inchwielen met banden in de maat 255/40.

De voorste remschijven hebben een diameter van 390 mm en de in zwart uitgevoerde remklauwen zijn voorzien van een RS-logo. De achterste remschijven hebben een diameter van 365 mm. Op verzoek van de klant is de RS6 leverbaar met wielen in de maat 20 inch.Uiterlijk onderscheidt de RS6 zich op diverse punten van de overige modellen.

De bekende singleframe-grille heeft andere luchtinlaten, de koplampen zijn standaard uitgevoerd met Xenon plus, adaptive light en de voor de RS6 specifieke LED-dagrijlichten. De uitgeklopte spatborden, opvallende sideskirts, achterste diffusor, een in het kofferdeksel geïntegreerde spoiler en de twee grote, ovale uitlaatsierstukken geven deze Audi een zeer krachtige uitstraling. Opties als Audi lane assist, adaptive cruise control, Audi side assist zijn ook op de RS6 leverbaar.





















Artikel links