De online en mobiele trends van 2012

Social media vercommercialiseert en het gebruik van multiscreens neemt toe. Het persoonlijk gebruik van online gekoppelde data groeit. Responsive design is gemeengoed aan het worden. En internet vindt langzaam z’n weg van de marketingafdeling naar de directiekamer. Dit zijn de belangrijkste trends van 2012, volgens de branchevereniging van de beste internetbureaus in Nederland.

Digitale innovaties voltrekken zich in rap tempo. Online en mobiel gebruik neemt een niet te stuiten vlucht. Maar welke trends gaan weer voorbij, welke blijven en komen daadwerkelijk terecht in de boardrooms van Nederland? Ieder voorjaar organiseert Platform Internet Bureaus Nederland (PIBN) een enquête onder haar leden. De vraag: wat worden de online en mobiele trends voor het komende jaar. In december blikken enkele bureaudirecteuren terug op het afgelopen jaar.

Social Media
Social media werd begin 2012 nog als een belangrijke trend genoemd. Toch blijkt de hype af te zwakken, vooral nu bedrijven de social media steeds vaker inzetten. ‘Dit heeft ook een groot nadeel’, aldus Martijn van Leen, managing partner bij internetbureau W3S. ‘Als belangrijkste trend van het afgelopen jaar zien wij toch het vercommercialiseren van sociale media. Het zal voor Facebook een enorme uitdaging worden een goede balans te vinden tussen tevreden aandeelhouders en tevreden gebruikers.’

Multiscreen TV
Zoals verwacht heeft Multiscreen TV in 2012 een echte invulling gekregen. ‘Grote projecten als Pathe Thuis, Horizon (UPC), maar ook kleinere aanbieders als VOO in België realiseerde platformen die het mogelijk maken om TV, VOD (video on demand) PPV (pay per view) en Catch-up TV te kijken via de tablet, mobiel en desktop’, aldus Robert Leefmans, managing partner bij internetbureau Mangrove. ‘Ook technieken als Airplay in het nieuwe iOS van Apple zorgen er voor dat we content op bijna ieder scherm tegen kunnen komen.’

Responsive Webdesign
Responsive design zorgt ervoor dat content zich aanpast aan de afmetingen van de scherm waarop het wordt bekeken. Dit is afgelopen jaar gemeengoed geworden en zorgt voor een verschuiving in webdesign en -development. Hierbij draait het niet meer om het ontwikkelen van een native app of website met een aantal extensies, maar om de volledige en optimale beschikbaarheid van content. Bedrijven zijn hierdoor genoodzaakt meer op strategisch niveau naar de online omgeving te kijken. Dit bleek ook tijdens Dutch Design Week goes Digital, een mede door PIBN georganiseerde conferentie eerder dit jaar.

Zelfkennis dankzij Quantified Self
Het werd begin dit jaar nog niet als belangrijke trend genoemd, maar Quantified Self heeft in 2012 werkelijk een vlucht genomen. Danijel Bonacic, Creative Director Tam Tam legt uit: ‘Een toenemende groep early adopters volgt, analyseert en verbetert hun leefwijze met behulp van bijvoorbeeld de Nike FuelBand, Jawbone Up en de Nederlandse app Foodzy. In 2012 zijn er tal van nieuwe tools en devices op de markt gekomen die gebruikers de mogelijkheid geven hun leven vast te leggen en verder te optimaliseren. Quantified Self is niet langer een toekomstsprookje.’

The Internet of Things
De nieuwe Hue van Philips en de slimme thermostaat. Het zijn allemaal apparaten die door online koppeling nieuwe mogelijkheden bieden. Het ‘Internet of Things’ is in 2012 een begrip geworden. ‘We zitten nog wel in de fase van verwondering’, aldus Gert Hans Berghuis, directeur van internetbureau Fabrique. ‘De collectieve opwinding over de eindeloze mogelijkheden van gekoppelde online apparaten en databronnen is enorm en jaagt innovatie aan. Het is nu zoeken naar intrinsieke behoefte en relevantie.’

Managementagenda
Online heeft zich het afgelopen jaar langzaam maar zeker weten te verplaatsen van de marketingafdeling naar de directietafel. Ook dit is een trend die werd opgemerkt door verschillende vertegenwoordigers in de PIBN trendanalyse. Gert Hans Berghuis ziet dat in branches waar internet kansen biedt voor het primaire proces (zoals e-commerce) online steeds hoger op de managementagenda komt te staan. ‘Daarnaast zien we dat organisaties waar veel kanalen parallel ontwikkeld worden, op dit moment vooral ook op zoeken naar overzicht en alignment.’ Verwacht wordt dat de samenhang tussen online extensies zich in 2013 waarschijnlijk nog sterker als corporate behoefte zal manifesteren.