Delfts blauw van scheepsballast naar statussymbool en kroonjuweel maar

”Delfts blauw kennen we tegenwoordig vooral van typisch Hollandse souvenirs. Een kussend boerenpaartje, een molen. Nu staan we voor de uitdaging om het product terug te brengen naar de grandeur uit de 17e eeuw,’’ zegt Edo Anceaux, manager tourisme bij Royal Delft.

Tijdens een bijeenkomst van Hollandia Netwerk op 19 september bij Royal Delft schetste Edo Anceaux in korte lijnen de ontwikkeling van het Delfts blauw. De bakermat van het blauw-witte porselein ligt in China. Daar zag Marco Polo het in de 13e eeuw voor het eerst tijdens zijn reis over de Zijderoute en zijn jarenlange verblijf in China.

16e-17e eeuw
Door de reizen van de in 1602 opgerichte VOC raakten ook Nederlandse zeelui ermee bekend. Ze zagen het blauw-witte porselein vooral als scheepsbalast. Het volstouwen van het ruim voorkwam kapseizen.
Totdat rijke kooplieden uit Amsterdam miljoenen boden voor de kopjes, schotels en andere objecten. Tijdens een bezoek aan de expositie Glorious Delft Blue (te zien tot en met30 september) lees je hoeveel: ‘’Voor het maken van een Delfts blauw servies koop je nu een Porsche Carrera met gouden wieldoppen.’’

Statussymbool
Delfts blauw werd een statussymbool. Met dit porselein richtten adel en rijke kooplieden hun grachtenpanden, buitenplaatsen en andere verblijven in. Het zorgde niet alleen voor meer sfeer, maar toonde ook hun rijkdom.
Verheven van scheepsballast tot statussymbool kwam het in de gratie van het huis van Oranje dankzij koningin Mary II. In 1677 trouwde ze met stadhouder Willem III. De eerste jaren van hun huwelijk woonde het echtpaar in Nederland.

Mary II
Vanaf 1689 was Mary II koningin van Engeland en haar man Willem III koning.
Hoewel ze Nederland haatte, raakte ze verliefd op het Delfts blauw. ‘’Tijdens staatsbezoeken gaf ze het cadeau en werd onze belangrijkste ambassadrice’’, zegt Edo Anceaux. Haar geest leefde niet voort in haar volk.
In 1876 verschenen in Engeland de eerste porseleinfabriek. Hun goedkopere producten leidden tot een moordende concurrentie. De een na de andere bakkerij sloot zijn deuren. Vanaf 1870 is De Porceleyne Fles nog de enige producent.

Bouwkeramiek
Haar geheim? Vanaf 1855 maakt ze bouwkeramiek met als grote voorbeelden de statige trap en arcaden rondom de historische binnentuin van Royal Delft. De bouwkunst straalt dezelfde indrukwekkende grandeur uit als het bij het grote publiek veelal onbekende Delfts blauw. En dat terwijl ze al sins 11 september 1919 het predikaat ‘’koninklijk’ draagt.
Om het imago te herstellen staat Royal Delft voor een enorme uitdaging. Hoe ze dat aanpakt? Met Queen Mary. De koningin is vereeuwigd in Delfts blauw. Als icoon voor Royal Delft knipoogt ze naar toen en nu.
Haar hoedje en japon misstaan niet in een actuele glossy over mode. Ze vertedert en doet je glimlachen. Vernoemd naar de grootste verzamelaarster van Delfts blauw wil ze nu zelf een verzamelobject worden.












Bouwkeramiek en mode bij Royal Delft
Bouwkeramiek en mode bij Royal Delft

Artikel links