Tekstschrijver en entertainer Drs. P. liet in de theaters en op tv zijn publiek vaak uitbundig lachen om zijn absurdistische liedjes, maar zijn persoonlijke leven kende ook een schaduwzijde. De documentaire ‘De terugkeer van Drs. P.’ schetst niet alleen een hilarisch, maar ook een pijnlijk beeld van de taalvirtuoos, die altijd weinig van zijn persoonlijke leven heeft prijsgegeven.
Het is deze maand honderd jaar na zijn geboorte en nog altijd staat Drs. P., alias van Heinz Polzer, volop in de belangstelling. Naast eerbetonen in de vorm van een theatershow, een biografie, verzameld werk komt er van de hand van regisseur Marcel Goedhart een gefilmd portret.
Wie was hij?
In het portret staat het onderzoek naar de gesloten man achter het nette pak centraal. Drs. P werd vooral bekend door liedjes zoals Tante Constance & Tante Mathilde, Dodenrit en Heen en Weer, waarmee hij onder meer in TopPop optreedt naast Queen en The Three Degrees.
Met een keurig pak en netjes gekamd haar lijkt hij verdwaald in een vreemde wereld. “Dat nette pak was een vermomming: hij bestond uit vorm. Je moest hem niet lastig vallen met vragen over emoties”, zegt zijn voormalige uitgever Vic van de Reijt. Drs. P. kneedt zijn versjes en gedichten in steeds strakkere rijmvormen op zoek naar een totale controle. Hij laat Nederland kennis maken met nieuwe soorten rijm, met zogenaamde ollekebollekes. Vol humor en gekkigheid.
Ingewikkelde relatie met vrouwen
Zijn privé leven is grimmiger. Polzer blijkt zijn leven een ingewikkelde relatie met vrouwen te hebben gehad. In zijn jonge jaren bezoekt hij prostituees. Na zijn huwelijk onderwerpt hij zich aan de strakke huisregels van zijn echtgenote. Hij wordt gedwongen zich steeds meer terug te trekken uit het openbare leven en breekt dierbare vriendschappen, zoals met tekstdichter Ivo de Wijs, af. Hij komt steeds meer bij zijn vrouw onder de plak en vereenzaamt. Uit vrees “om uit te doven” verlangt hij een plotselinge dood. Het tegendeel gebeurt. Heinz Polzer wordt stokoud, wordt door zijn vrouw min of meer het huis uitgezet en belandt in verzorgingshuizen. Hij wil eigenlijk dat niemand hem meer ziet in onttakelde staat, maar een groep oude en nieuwe vrienden biedt Drs. P. een troostrijk einde van zijn leven. Vier jaar na zijn dood zijn er opnieuw jonge mensen die de versjes van Heinz Polzer nieuw leven inblazen. Rappers zien in hem een voorganger, een inspiratiebron. Drs. P is niet dood. Hij leeft.
Regie: Marcel Goedhart
Productie: Blazhoffski