Een nieuwe auto kopen Waar let u op

Magazine  »  Actualiteiten (689 artikelen)  »  Auto’s & motoren (81 artikelen)

Energielabel, rijeigenschappen, betrouwbaarheid, er zijn heel wat dingen die meespelen in de keuze voor een nieuwe auto. PlusOnline.nl geeft wat praktische tips om het kiezen wat gemakkelijker te maken.


advertorial  

Win nu 1 van de 5 Citytrips naar Praag!
Test als eerste Nederlander de ŠKODA Citigo tijdens een geheel verzorgde reis naar Praag.
Bekijk de actie online

De brandstof
Het aantal kilometers dat u per jaar rijdt bepaalt voor een belangrijk deel de keuze voor een LPG, benzine, diesel of hybrideauto.
De brandstof is ook van invloed op de BPM.

LPG:
In de meeste auto’s kunt u een G3 installatie laten inbouwen. Soms worden auto’s al vanaf de fabriek geleverd met een gasinstallatie. De moderne ringtanks komen op de plaats van het reservewiel zodat geen bagageruimte verloren gaat. Dit betekent wel dat het reservewiel los in de auto ligt. Ook zijn ringtanks niet echt groot.

Voordeel: LPG is heel goedkoop ten opzichte van benzine of diesel. Zelfs met de inbouwkosten voor de tank ligt het omslagpunt bij ongeveer 6500 kilometer per jaar.
Nadelen: op gas rijdt een auto minder kilometers per liter dan op benzine of diesel. Ook heeft een auto op LPG heeft meer onderhoud nodig en is de wegenbelasting fors hoger.

auto


Diesel:
De moderne dieselauto’s zijn vlotter en door het gebruik van roetfilters minder vervuilend dan vroeger. Het onderhoud is voordeliger dan van een benzineauto en een dieselmotor gaat lang mee. De brandstofprijs ligt iets lager dan die van benzine, de wegenbelasting iets hoger. Het omslagpunt voor diesel ligt rond de 12.000/16.000 kilometer.

Voordeel:
Een dieselauto rijdt per liter meer kilometers dan een benzineauto of auto op LPG.
Nadeel: een dieselauto is duurder in aanschaf.

Hybride en elektrische auto’s
Hybride auto’s combineren normale brandstofmotoren met elektrische (hulp)motoren.
Elektrische auto’s rijden op stroom. Opladen onderweg gebeurt bij ‘oplaadpunten’.
Voordeel: de auto’s zijn erg milieuvriendelijk.
Nadeel: door de techniek is de aanschafprijs een stuk hoger. Vanwege het milieuvriendelijk karakter van de hybride auto krijgt u van de overheid echter een korting op de BPM waardoor de aanschaf voordeliger wordt.



Model van de auto
Rijdt u veel kilometers per jaar rijdt dan heeft u meer aan een wat grotere, comfortabele auto. Een MPV (ruimtewagen) is ook een optie wanneer u een auto met hogere instap wilt, vaak passagiers en/of bagage meeneemt en langere afstanden rijdt.

auto


Betrouwbaarheid
Er zijn geen slechte nieuwe auto’s. Wel is het ene automerk wat onderhoudsgevoeliger dan het andere en kan bij de een dat onderhoud duurder zijn dan bij de ander. Op internet zijn diverse tests te vinden waarin merken en typen met elkaar vergeleken worden.

Andere aandachtspunten:
Moet de auto een caravan of aanhanger kunnen trekken;
Schakelen of automaat. Het oubollige imago van de behoort echt tot het verleden. Met een automaat rijdt u zowel in de file als op lange afstanden, een stuk relaxter.
Wilt u een bijzondere auto of juist een gangbaar model. Wilt u een hatchback, sedan, station of MPV;
Hoeveel deuren: 3,4 of 5 en normale portieren of schuifdeuren? (Link naar artikel over schuifdeuren);
Wat is uw budget.
De Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM)
De BPM is vanaf 2013 volledig gebaseerd op de uitstoot van CO2. Het verbruik hangt ondermeer samen met gewicht en de motorinhoud. Nieuwe auto’s hebben een energielabel. Auto’s met energielabel A en B zijn goedkoper in aanschaf en wegenbelasting door de korting op de BPM. Auto’s met energielabel D en hoger krijgen juist een toeslag op de BPM.






Tot 2013:
Benzine
De BPM bestaat uit een percentage van de catalogusprijs (het basistarief). Na aftrek van de benzinekorting betaalt u voor elke gram CO2 die de auto uitstoot. Het basistarief en de benzinekorting worden elk jaar minder; het bedrag voor elke gram CO2 wordt steeds meer.

Diesel
Op het basistarief komt een dieseltoeslag en een bedrag voor elke gram CO2 die de auto uitstoot. Ook hier een jaarlijkse vermindering van het basistarief en verhoging van het bedrag voor elke gram CO2 en de dieseltoeslag.

Elektrisch
Elektrische auto’s zijn helemaal vrijgesteld van BPM.

Hybride
Kopers van deze auto’s krijgen een hogere korting op de BPM als het energielabel van de hybride A of B is.

LPG
De meeste auto’s die op LPG rijden komen als benzineauto uit de fabriek en krijgen pas na aankoop een inbouw-LPG-G3-installatie. Het energielabel is dan al toegekend (en gebaseerd op benzine als brandstof). Krijgt de auto in de fabriek al een LPG- of gasinstallatie dan krijgt deze een energielabel op basis van LPG als brandstof. Bij de typekeuring vindt dan een verbruiksmeting plaats, die een officiële waarde geeft voor de CO2-uitstoot bij het rijden op aardgas of LPG. De uitstoot is ongeveer tien procent minder dan benzineauto’s uit dezelfde grootteklasse. Een nieuwe auto met een in de fabriek ingebouwde LPG-installatie krijgt korting op de BPM.

Aardgas
Aardgasauto’s stoten ongeveer 20 % minder CO2 dan een vergelijkbare benzineauto’s. Een nieuwe auto met een in de fabriek ingebouwde aardgasinstallatie krijgt korting op de BPM. De BPM-heffing van aardgasauto’s wordt berekend op basis van de diesel CO2-tariefschijven.

Sinds 2008 is ook de motorrijtuigenbelasting (MRB, ook wel wegenbelasting genoemd) gekoppeld aan de CO2-uitstoot. Een kleine (en dus lichtere) auto kost minder MRB. Ook hybride auto’s zijn goedkoper, omdat die vallen onder voordelige belastingtarieven.
Op www.belastingdienst.nl kan iedereen de huidige MRB uitrekenen of nagaan hoe het zit met de volgende te kopen auto.

Alle artikelen over dit thema