WhatsApp oprichter Jan Koum is bij WhatsApp vertrokken. Vier jaar gelden heeft hij zijn bedrijf voor 19 niljard Euro aan Facebook verkocht. Hij is naar verluid ontevreden over de koers die Facebook met betrekking tot privacy en het tonen van advertenties wil voeren.
Het beleid van WhatsApp is altijd duidelijk geweest. De privacy van gebruikers stond voorop en het tonen van advertenties binnen de app was uit den boze. Er is geprobeerd om een abonnementsvorm uit te rollen maar dat is nooit echt helemaal van de grond gekomen. Zo moesten de ene gebruiker 99 cent per jaar betalen en de andere helemaal niets.
Facebook is ondertussen diep in iedere smartphone geworteld. Via Facebook, Instagram en WhatsApp oogst de mediagigant enorm veel data over gebruikers. Deze data is het hart van het advertentiebeleid en ook het punt waarop Jan Koum en Mark Zuckerburg waarschijnlijk botsen.
Wij zijn erg benieuwd of er iets voor WhatsApp gebruikers verandert. Of dat niemand iets merkt maar dat er aan de achterkant veel extra gegevens van ons gedrag opgeslagen gaan worden.
19 miljard is erg veel geld en zal hoe dan ook op een manier terugverdiend moeten worden.