Bloed – Zweet en Tranen. Bij de naam André Hazes denk ik onmiddellijk aan dit levenslied. Maar wie was hij? Dat lees je in de driedriedelige graphic novel Bloed – Zweet – Tranen van schrijver Jan-Willem de Vries en tekenaar Ben Westervoord. deze verschijnt vrijdag 27 november bij uitgeverij Silvester.
De makers van strip-biografie legden de lat hoog. Het leven van de zanger van het levenslied moest helder en zo volledig mogelijk worden verteld.
Hazes betekende veel voor Nederlanders van alle leeftijden en onder alle lagen van de bevolking. Het is vanzelfsprekend dat mensen nieuwsgierig zijn naar zijn levensverhaal. Waar kunnen ze het beste terecht voor dat verhaal? Bij de graphic novel! Dat was het doel dat de makers zich hebben gesteld.
Nieuwe dimensie
Wat kan een stripverhaal nog toevoegen aan alle publicaties en bewerking van het leven van André Hazes? Om te beginnen kan de schrijver niet uitwijden. Hij moet zich beperken tot datgene wat echt belangrijk is.
Geen zijpaden, geen overbodige anekdotes, geen lucht en geen onzin. Het verhaal is dus gefocust, terwijl er wel degelijk een nieuwe dimensie bij komt die je mist in een gewoon boek of artikel.
De strip voegt sfeer en emotie toe. De tranen van André zijn meer invoelbaar als je ze ziet dan wanneer je er alleen over leest. En het zien van een naald op een grammofoonplaat brengt je snel terug naar een voorbije periode. Je kunt als het ware het vinyl ruiken en het getik van de plaat horen.
De uitdaging
Natuurlijk heeft de schrijver geprobeerd om binnen die beknopte vertelling iets te smokkelen dat hem interessant leek, hoewel het misschien niet tot de bekendste gebeurtenissen in André’s leven behoorde. Dat was de sport, de uitdaging.
Verrassingen moeten er tenslotte ook zijn en soms bevat de bestaande Hazesliteratuur ineens een kleine passage of een kort zinnetje dat fascinerend genoeg was om te vertalen naar een hele strippagina. Maar altijd met de stiekeme wens om het beeldverhaal tot de ultieme bron over het leven van van André Hazes te maken. Dit boek moest interessant worden voor mensen van alle leeftijden en uit alle lagen van de bevolking. Wie niets weet over Hazes zou hem moeten leren kennen via deze verstripping. Wie juist alles al weet moet plezier beleven aan de keuzes die zijn gemaakt en de manier waarop de personages zijn verbeeld door de tekenaar.
Boeiende feiten
De strip moest natuurlijk fascineren en de lezer emotioneel raken, maar de makers wilden ook dat het een goede bron van informatie zou worden. Hazes speelde zelf graag mooi weer en vermijdde moeilijke gesprekken.
In interviews werd hij nog wel eens vaag of hij hield gewoon zijn mond op het moment dat de vragensteller te dichtbij kwam. Gelukkig zijn er veel mensen in zijn omgeving geweest die het zwijgen hebben verbroken. Niet altijd even betrouwbaar, en zeker niet altijd subtiel. De schrijver moest tijdens dit project op zijn hoede zijn, de betrouwbaarheid van de bron inschatten, maar soms ook zijn instinct volgen. Pas aan het einde van dit boek gebruikte hij noodgedwongen een beetje fantasie. Daar wordt André gefotografeerd voor de hoes van de single ‘Eenzame kerst’. Wat hij zei of dacht tijdens die fotosessie weten we niet echt. Maar André schreef in zijn eigen boek Ik lach me kapot (1982) dat hij niet altijd zo serieus en zwaar op de hand wilde zijn. Zoals hij op de hoes van het singeltje staat afgebeeld is dan ook niet representatief voor hem. Er moest wat dichterlijke vrijheid aan te pas komen om de ware Hazes te laten zien! Met dit drieluik willen de makers de leuke en minder leuke aspecten van het leven van André Hazes zo objectief mogelijk belichten. Zonder verheerlijking en zonder te veroordelen. De graphic novel moet zo een belangrijke plek gaan innemen op het plankje met Hazes-literatuur.
Over de auteurs:
Schrijver Jan-Willem de Vries houdt zich in zijn werk vaak bezig met biografische gegevens.
Hij verstripte eerder het levensverhaal van de piloot Jimmie Angel, een avonturier die per ongeluk de hoogste waterval ter wereld ontdekte. Ook schrijft hij artikelen en boeken over striptekenaars en tekenfilmmakers, waarbij hij zoveel mogelijk biografische gegevens verzamelt en zorgvuldig afweegt wat waar is en wat relevant. Jan-Willem is tevens medewerker van Story World (Groningen), het Nederlands museum voor strips, animatie en games.
Tekenaar Ben Westervoorde is een Amsterdammer die de locaties van Hazes’ jeugd maar al te goed kent en weet hoe hij de de sfeer van de stad en de karakters van haar bewoners moet vastleggen. Hij is een liefhebber van Hazes en kijkt met een kritische, romantische en nuchtere blik naar zijn leven. Westervoorde tekent voor verschillende opdrachtgevers en tijdschriften, zoals Eppo Stripblad, Tina, Nickelodeon Magazine en National Geographic Junior.
Over de uitgever:
Silvester Strips begon in 1991 als stripboekwinkel in ‘s-Hertogenbosch en geeft sinds 1997 strips uit. De uitgeverij heeft vanaf het begin geprobeerd titels te vinden die aanspreken bij een breed publiek, maar die ook artistiek iets toevoegen aan het aanbod. De eerste strips van de uitgeverij waren Gilles de Geus van het succesduo Peter de Wit (ook bekend van Sigmund uit De Volkskrant) en Hanco Kolk (S1ngle) en Dirkjan van Mark Retera, nog steeds één van de best verkochte strips in Nederland. Nog altijd geeft uitgeverij Silvester uit die door een brede lezersschare kunnen worden gewaardeerd. Avonturenverhalen voor de jeugd zoals Het dagboek van Cerise en De Legendariërs, de visueel spectaculaire vliegtuigstrips van Romain Hugault (Angel Wings), scifi-verhalen Centaurus en Europadoor Leo, Rodolphe en Janjetov, de populaire zombiereeks Walking Dead en Hubs Azteekse thriller De Slang en de Speer blijven lezers verrassen. In december verschijnt bij uitgeverij Silvester de 160 pagina’s dikke stripbiografie over David Bowie (NY Times bestseller). En ook de definitieve graphic novel adaptatie van Dune, de grensverleggende sciencefiction klassieker van Frank Herbert staat in de planning.
scenario : Jan-Willem De Vries (Groningen)
tekeningen : Ben Westervoorde (Amsterdam)
uitgever : Silvester Strips