Mzsteriax VIII – Het Magische boek van Augur
Eens in de zoveel tijd krijg ik de kriebels. De eerste keer dat ik die kriebels kreeg was in 2003 nadat ik een Engelstalig puzzelspel had gespeeld en dacht dat het jammer was dat zoiets niet in het Nederlands te vinden was. Ik heb toen de stoute schoenen aangetrokken en begon met mijn eerste online-puzzelspel. Op het internet heb ik een wiskundeleraar leren kennen die graag mee wilde werken aan het project. Dat aanbod werd door mij in dank aanvaard. Na een paar maanden werken konden Kees en ik in april 2003 “MysteriaX – Verwacht het onverwachte” aan het publiek tonen, en het bleek een groot succes. Juist vanwege de vele enthousiaste deelnemers waren we meteen gestart met deel II, dat in juni van hetzelfde jaar nog online ging.
Mzsteriax VI 1/2 – Hagar versus de Raadselkoning
Ik wilde wèl steeds vernieuwend bezig zijn, en het bedenken van steeds nieuwe truukjes en valkuilen was dan ook een zeer grote uitdaging. De eerste series waren zonder verhaal, enkel een reeks die doorlopen moest worden. Bij Mzsteriax III wilde ik toch wat anders en toen is Hagar de Viking geboren. Ook grafisch werden de puzzels anders. Ik had dagelijks contact met Kees, die overigens voor mij een totaal vreemde was. Ik had hem nog nooit ontmoet. Ondanks dat, bleken we heel goed te kunnen samenwerken. Hij testte mijn puzzels en ik de zijne. Als we vonden dat iets beter kon, dan wezen we elkaar daarop.
De puzzelaars
Puzzelaars die zich graag slapeloze nachten laten krijgen, zijn een speciaal soort mensen. De puzzels van Mzsteriax bleken namelijk zeer verslavend. Bij Mzsteriax moet je steeds de huidige puzzel eerst oplossen, voordat je de volgende te zien krijgt. Dat verlangen om de volgende te zien, werkte dus verslavend. Sommige mensen haakten af als ze de oplossing niet konden vinden en omdat er dus vraag was voor onderling contact tussen de puzzelende mensen, werden fora opgericht om daaraan te voorzien. Ook op vele al bestaande fora, werd het spel Mzsteriax geïntroduceerd.
Sommige puzzelaars waren zelfs zo geïnspireerd dat ze zelf een puzzelspel gingen maken. Dat was natuurlijk precies wat we nodig hadden: vele nieuwe talenten die allemaal iets leuks maakten voor het plezier van anderen. Natuurlijk hebben ik en de andere makers veel voor- en binnenpretjes gehad, als we weer een duivelse puzzel hadden bedacht. Maar de puzzelaars waren een geduchtige groep mensen met veel creativiteit en denkvermogen, die snel leerden en zelfs de moeilijkste klussen klaarden.
Het is nooit mijn bedoeling geweest om meerdere spellen te maken, maar steeds kwam die vreemde kriebel weer om de hoek kijken. Ook nu weer heb ik die kriebel en ben dus weer begonnen aan een nieuw Mzsteriax-avontuur. Dit is al weer het vijfde avontuur waarin Hagar Hagarson de hoofdrol speelt. Het zal nog wel even duren voordat het spel echt online zal gaan, want ik zit nu midden in de ontwikkeling van het puzzelspel. Maar het komt eraan! Wel kan ik een tipje van de sluier oplichten (zie afbeelding1)
Hagar Hagarson