Inleiding
Sinds ik in 2003 mijn klein vaarbewijs 2 heb gehaald en enkele jaren op het ijsselmeer heb gevaren moest het er toch eens van komen het wad op! Alle vooroordelen en adviezen van vermeende stuurlui naast me neergelegd.
Makkum 08 – 09 – 2005
Zoals ik had geschreven in de inleiding “vermeende stuurlui naast me neergelegd” heb ik zeker niet in de wind geslagen, ik wil deze tocht goed voor bereiden. Heb twee weken eerder met een collega watersporter van de watersport vereniging W.V.M. in club verband een zeil tocht gemaakt naar Den Helder en volgende dag terug. Dit weekend was voor mij aanleidingom zelf deze tocht ook te maken. Op woensdag 8 september is het dan zover, alleen heb op het wad te maken met eb en vloed dus stroming. Moet vertrekken via kornwerderzand met hoogwater dan zijn er twee mogelijkheden s’morgens vroeg om 03.30 of middags om 15.45, s’morgens vroeg viel af dan had ik s’avonds al door de sluis moeten gaan en dan wachten op het goede tij. Die woensdag stond er een stevige noordoosten wind stralende overgoten zonnige dag de wind in de goede hoek. Mijn klassieke zeil jacht Regina spitsgatter afm: 7.00 x 2.00 en diepgang van 1 meter met 20 m2 zeil.
Het was niet druk in de sluis 15.30 door de sluis zonder bemanning, zonder bemanning is al zogezegd al een avontuur op zich dat vergt wel enige handigheid om aan te leggen in de sluis. Met N.O. wind en stroom mee varende door de Doove Balg en verder op door de Texelstroom, dit zijn betonde geulen vrij breed en diep. Over het algemeen is het westelijk Wad dieper en beter bevaarbaar dan het oostelijk Wad. Prachtig zeilweer genieten van zon en wind, met de wind mee zeilen wil je wel eens vergeten dat er toch nog een 4 a 5 Beaufort staat. Ter hoogte van Oude schild (Texel) kan je aan de boeien zien dat er een behoorlijketij staat ruim 3 knopen. Doordat het tocht voorspoedig verliep had ik besloten niet DenHelder maar Den Oever aan te zeilen dit houd in stroom tegen en wind met deze wind maak ik nog steeds voortgang. De zon die verdwijnt onder de kim het gedeelte waar ik nu zeil is minder breed en de zand platen komen in zicht. Boord verlichting aangezet heb deze route al eerder gevaren lx . Nader den Oever het is inmiddels helemaal donker, het is nou echt uitkijken met rode en groene lichten, hoe was het ook al weer groene boei Bakboord of Stuurboord passeren. Nou toch maar Stuurboord zag een droge plaat voor de boeg opdoemen.Alle boeien zijn niet verlicht je kan ze dan beter niet over het hoofd zien (blinde boei), zeilde langs een blinde boei 4 meter er tussen kon het geluid van de stroom langs de boei horen scheuren ( ‘t zog). Stroom snelheid 3 z.m bootsnelheid 5 z.m. houd nog 2 z.m over voldoende dus. Afgelegde afstand: 56.9 zee mijl gemiddelde snelheid 9.48 knopen.Aankomst in Den Oever 21.30 was wel opgelucht dat ik er was, aangelegd aan de wacht steiger (brug) en ben onder zeil gegaan.
++++++
Andere morgen naar het weer bericht geluisterd de bedoeling was via het IJsselmeer naar Makkum, maar de wind zit nu in het zuidoosten met stevige wind. Besloten de tocht voor te zetten via het Wad langs de Afsluitdijk naar kornwerderzand. Maar moet eerst op het opkomend tij wachten tot 12.00 uur, ter hoogte van het monument staat niet veel water
met Eb ca 30 cm. Heb het anker uitgegooid onder luwte van de Afsluitdijk even een paar uren rilexen, 12.00 weer vertrokken weinig last van golfslag 14.30 aangekomen bij de sluis.Van af Den Oever afgelegd 28 z.m gemiddelde snelheid 11,2 knopen over de grond.Na het schutten op het ijsselmeer het zout van de boot af spoelen met de puts, en aanleggen in de verenigings haven WVM te Makkum in mijn box klaar maken voor een volgende tocht.
Geart.