Hoe ik via YouTube beter heb leren koken en de perfecte pizzabodem maa

Ik ben altijd een zeer middelmatige kok geweest. Vlees, jus, gekookte groenten en piepers. Niet dat daar iets mis mee is, integendeel. Maar na een aantal decennia op deze manier te hebben gekookt is het wel eens tijd voor verandering. Met de ontdekking van YouTube koks en recepten video’s is er voor mij een wereld opengegaan.

Gastblogger: Lies


Bekende chefs zoals Jamie Oliver en Gordon Ramsey laten je de fijne kneepjes van het vak laten zien. Maar ook huisvaders die makkelijke recepten delen en voor de camera uitleggen hoe het moet. Je leert ook veel over basis ingrediënten en wat je er mee kunt maken. Wat mij opvalt is dat koken vanaf de basis gezonder voor mij is en bovendien veel lekkerder smaakt.

Voedsel in onze winkels is doorspekt met zout, vet, suiker, bindmiddel, houdbaarheidsmiddel, pesticide (fruit en groenten) en onnodige smaakstoffen. Natuurlijk kunnen we moeilijk zonder de supermarkt maar je kunt wel starten met jezelf tot doel te stellen om zo min mogelijk voorgeproduceerd voedsel te eten.

Als voorbeeld neem ik de pizza, een favoriete snelle maaltijd die niet ongezond hoeft te zijn. Diepvriespizza’s uit de winkel durf ik geen eten te noemen, dat is ongezonde vulling. De verspizza’s die je in de koeling vindt zijn ‘vers’. Bevatten veel zout, vet en waarschijnlijk iets waardoor ze langer houdbaar zijn. Je kunt er dan voor kiezen om een kant en klare bodem te kopen maar deze zit weer vol met vet, zout en E-nummers.

Dit is hoe makkelijk zelf pizza maakt
Voor twee grote bodems ter grootte van een bakplaat in de oven heb je de volgende ingrediënten nodig.

Bodem
250 gram bloem
3 eetlepels olijfolie
mestpuntje zout
half zakje gist
theelepel suiker
150 ml lauw water

Mix alles in een kom, goed kneden totdat je voelt dat het deeg goed is. Dat voel je let maar op. Vet de binnenkant van de kom en de bol deeg in. Dek deze vervolgens af en laat het geheel minimaal een half uur maar het liefst twee uur rijzen.

Verdeel het deeg in vier kleine of twee grote ballen en strooi een laagje bloem over je werkblad. Rol het deeg tot een dunne bodem uit en je bent klaar voor de topping.

Basistopping voor je pizza
Pastinata
Zout, peper en eventueel thijm en salie
Parmigiano
Mozzeralla

Je kunt nu je favoriete pizza samenstellen door bijvoorbeeld tonijn uit blik, kappertjes en zwarte olijven toe te voegen. De kunst is om niet te veel topping te gebruiken en als je pizza klaar is er verse kruiden en een klein straaltje olijfolie overheen te strooien.

* Het deeg voor de bodem kun je de avond ervoor klaarmaken, laten rijzen en daarna in de koelkast zetten.

Wij worden in de winkel voor de gek gehouden met producten die ongezond voor ons zijn en lijken op de producten die je zou willen kopen. Ik hoop je in deze en volgende blogs aan de hand te nemen en je makkelijke recepten te laten zien waardoor je meer geniet en anders naar voeding gaat kijken.

Eet smakelijk