Kenau ode aan Haarlemse heldin en haar vriouwenleger


“Ook al rukken ze ons hart uit ons lijf, onze ziel krijgen ze nooit kapot.” Met deze woorden typeert Monic Hendrickx in de rol van Kenau de vurige strijdlust van het door haar aangevoerde vrouwenleger tijdens het beleg van Haarlem (1572). Een hartverscheurend epos. Monic Hendrickx speelt de hoofdrol in de filkm Kenau die vanaf 6 maart te zien is in de bioscoop. Exposities, boeken en theater wijden intussen aandacht aan deze heldin.

Kenau en  Ripperda (Barry Atsma)
Kenau en Ripperda (Barry Atsma)

De naam Kenau kennen we als symbool voor een bazige vrouw. Maar wie was Kenau? Vanaf een reproductie aan de muur van actrice Jacqueline Blom kijkt ze ons fier aan. Maar wie was deze volstrekte tegenpool van de Gooische vrouwen waartoe Blom zelf behoort?
In 2002 vroeg Blom aan scenarioschrijfsters Marnie Blok en Karen van Holst Pellekaan om van deze Haarlemse scheepswerfeigenaresse en weduwe een filmportret te maken.

Monic Hendrickx
Kenau was niet alleen een vergeten heldin maar ook een sterke onafhankelijke zakenvrouw en liefhebbende moeder. Wegens haar opmerkelijk sterke karakter maar ook vertoonde kwetsbaarheid kreeg Monic Hendrickx de hoofdrol in de film Kenau.
Feilloos combineert Monic in Kenau haar keiharde strijd tegen de Spanjaarden met de tweestrijd in zichzelf vol gevoeligheden. In haar rol als Kenau straalt ze op briljante wijze zowel kracht als kwetsbaarheid uit.

Toegevoegde verhaallijn
Die zachtheid en kwetsbaarheid komt vooral naar voren in een aan de historische feiten toegevoegde verhaallijn over Kenau en haar twee dochters. Het emotionele brandpunt vormt de moeizame relatie tussen moeder Kenau en haar dochter Kathelijne (Sallie Harmsen).
Beide karakters vormen samen een mooi contrast. Gertruide is spontaan, impulsief en sprankelend. Kenau is introvert, voorzichtig en bezorgd als moeder. Als strijder is ze radicaal, moedig en voortvarend. Onder haar bezielende leiding ontstaat er een heus vrouwenleger.

Vrouwenleger
Een gevoel van euforie geven de scènes met het vrouwenleger. Zoals de overval op een Spaans konvooi. Ze deden dit in witte gewaden op het ijs in een bizarre witte wereld van mist en sneeuw. Of het opblazen van een Spaans munitiedepot. Staande op de stadsmuren van Haarlem toonden ze zich naakt aan de Spanjaarden om zo hun aandacht af te leiden.

Naakt
Regisseur Maarten Treurniet bewaart er goede herinneringen aan. “De vrouwen die zich naakt wilden tonen, deden dit vol enthousiasme. Er was wel een probleem. Tegenwoordig heeft iedereen netjes gecoiffeerde geslachtsdelen. De meisjes van de make-up hebben uiteindelijk nog allemaal haarstukjes zitten knippen.”
Vooral in vrouwelijke listen lag de kracht van het vrouwenleger concludeert scenariste Marnie Blok. “Wat konden wij vrouwen anders verzinnen om het Spaanse leger te verslaan? Dat moet in raffinement zitten, en slimheid of seksualiteit, want in kracht redden we het niet.”











moeder en dochter (Sallie Hamper)
moeder en dochter (Sallie Hamper)

ter dood veroordeelde dochter Geertruida (Lisa Smit)
ter dood veroordeelde dochter Geertruida (Lisa Smit)

Ripperda
Ripperda

moeder en dochter
moeder en dochter

Kenaus vrouwenleger
Kenaus vrouwenleger

vrouwenlist
vrouwenlist

overval konvooi
overval konvooi

Artikel links