We leven in het digitale computer- en internettijdperk, dat ons het leven zowel gemakkelijk als moeilijk maakt. Ik heb zojuist mijn OV-chipkaart geactiveerd. Ik hoefde er de deur niet voor uit, maar voordat alles is gelukt…
Al enige tijd geleden ging ik naar het NS-loket op het station en vroeg hoe ik een OV-chipkaart kan krijgen. Mijn kortingspas blijkt tevens OV-chipkaart, maar moet nog geactiveerd worden. Dat kan via internet. De medewerker raadde mij aan om te kiezen voor ‘automatisch opladen.’ Daarvoor had ik een papieren formulier nodig en dat kreeg ik van hem mee. Makkelijk!
Vandaag begon ik met het invullen van het formulier. Normale gegevens, behalve natuurlijk het nummer van de OV-chipkaart. Het nummer van mijn kortingskaart staat in zo’n kleine cijfertjes (zestien in totaal) dat ik er twee (!) leesbrillen voor moest opzetten om het te kunnen lezen. Moeilijk.
‘Voeg een kopie bij van uw legitimatiebewijs’ staat er. Door een goede vriend van mij stelselmatig uitgesproken als ‘legemetatiebewijs.’ Maar dit terzijde. Op mijn kantoorkamer staat een printer annex scanner waarmee je ook kunt fotokopiëren. Ik hoer er dus de deur niet voor uit. Leve het digitale tijdperk! Handig!
Dan begint de zoektocht op de website www.ov-chipkaart.nl. De informatie die ik nodig heb staat verspreid over de hele site, dus ik ben nogal aan het zoeken naar buttons en nieuwe buttons om de informatie te vinden die ik zoek. Zoals:
*‘Hoe krijg ik een gebruikersnaam en wachtwoord om in te loggen?’ Ik word verwezen naar een nieuw scherm, moet weer mijn gegevens invullen, waaronder het nummer van mijn OV-chipkaart. Voor de tweede keer mijn dubbele leesbrillen opgezet. Alles bevestigen, ik krijg een mail en moet daarna via een link in het bericht mijn naam en wachtwoord activeren. Omslachtig, maar gelukt;
*‘Hoe kan ik geld op mijn OV-chipkaart krijgen?’ Weer zoeken naar de informatie was, maar het eind van het liedje is dat ik nu ineens verwezen wordt naar een andere website, namelijk die van de NS. Nergens een link, ik moet het adres zelf intypen. De hele procedure vind ik behoorlijk ingewikkeld;
Natuurlijk wordt op de nieuwe site opnieuw naar mijn gegevens gevraagd en voor de derde keer moet ik het nummer van mijn OV-chipkaart intypen. Voor de derde keer zet ik mijn twee leesbrillen op. Ik word er een tikkeltje tureluurs van
Daarna weet ik nog dat ik een scherm kreeg met de mededeling dat alles goed was en dat ik nog iets moet doen. Maar helaas weet ik nu niet meer wat. Wat moet ik ook alweer doen om die kaart definitief te activeren? Kreeg ik nog iets van een bevestigingsmail? Hoe zat het ook al weer?
Kortom, voor mensen zoals ik, die halverwege vergeten waar ze mee bezig zijn, is het toch een hele opgave om het project tot een goed einde te brengen. Wordt vervolgd, zullen we maar zeggen.
Geschreven door Bas Meisters