Het Mauritshuis is vanaf vandaag voor iedereen toegankelijk als digitaal museum met een gloednieuwe website en multimediatour. Het museum sloeg met Dept Agency* de handen ineen om de kunstwerken en kennis over de collectie op een laagdrempelige manier en volledig digitaal te delen om zo een breder publiek (nationaal en internationaal) te inspireren.
Het museum gaat nog meer samenwerken met externe experts (o.a. een schrijver, bioloog en singer-songwriter) en nodigt hen uit om hun kijk op de collectie te geven. Hiermee wil het Mauritshuis zich presenteren als een toegankelijk museum, waar bezoekers persoonlijk en via verschillende invalshoeken kennis kunnen maken en geraakt kunnen worden door de wereldberoemde collectie.
Alle verhalen achter de collectie
Martine Gosselink, Directeur Mauritshuis: ‘Het is eindelijk zover! Dankzij de nieuwe website en multimediatour kunnen we nóg beter alle verhalen achter onze collectie vertellen. Het zal bezoekers verbazen hoeveel thema’s op de schilderijen uit de 17de en 18de eeuw super universeel, relevant en actueel zijn. Een prachtig resultaat vanuit een mooie samenwerking met Dept.’
Wat is er nieuw?
Ontdek de collectie door nieuwe verhalen (website & MMT)
De collectie van het Mauritshuis vormt de basis voor de nieuwe website en multimediatour. Kern van de website vormen verschillende verhalen, waarbij, naast het Mauritshuis zelf, ook mensen van buiten het museum hun blik geven op een schilderij.
- Verhaal Het beroemdste Meisje ter wereld: Schrijfster Tracy Chevalier (auteur van het boek ‘Girl with a Pearl Earring’), Janice Deul (Fashion activiste) en Abbie Vandivere (restaurator in het Mauritshuis en projectleider onderzoek Meisje in de schijnwerper) laten in het verhaal Het beroemdste Meisje ter wereld hun eigen perspectief zien op het bekendste schilderij van Nederland.
- Verhaal Een museum vol dieren: In Een museum vol dieren, speciaal ontwikkeld voor de hele familie, vertellen diverse medewerkers van Diergaarde Blijdorp en Auke-Florian Hiemstra (Bioloog, columnist en wetenschapper) samen met Mauritshuis’ conservator Charlotte Rulkens alles over de dierenschilderijen in de collectie.
- Verhaal Johan Maurits en het Mauritshuis: De geschiedenis van het historische gebouw krijgt een prominente plek. In de verhaallijn Johan Maurits en het Mauritshuis geven Deborah Camaron (programmamaker), Junadry Leocaria (danseres), Josephine Zwaan (singer-songwriter) en Mauritshuis-onderzoekers Carolina Monteiro en Mark Ponte hun kijk en persoonlijke reflectie op dit thema.
- Verhaal Bekijk het Mauritshuis met je oren: De speciaal geschreven nummers voor het muzikale project Bekijk het Mauritshuis met je oren zijn vanaf nu te vinden in een eigen verhaal.
- Nieuwe verhalen: Binnenkort verschijnen nog twee verhalen over de geheimen uit het restauratieatelier. Deze verhalen, een voor volwassenen en een voor kinderen, zullen aansluiten op de tentoonstelling Facelifts& Makeovers die vanaf 7 oktober 2021 te zien is. Later dit jaar verschijnt nog het verhaal Rembrandt, de spannendste schilder van Nederland, waarvoor het museum momenteel samenwerkt met schrijvers en regisseurs.
Op stap met de multimediatour in het museum (MMT)
Naast de website is ook de multimediatour (in app-vorm) in een nieuw jasje gestoken. Het museum wil dat meer mensen zich door de collectie kunnen laten inspireren. Daarom leest een bezoeker geen standaard verhaal, maar ervaart hij of zij een persoonlijke verdieping in de collectie.
Zo kies je als bezoeker zelf een thematour uit én bepaal je binnen de tour van welke schilderijen je een audiofragment wilt beluisteren. Bezoekers krijgen zo de mogelijkheid om antwoord te vinden op precies die ene vraag, verrast te worden door bijzondere invalshoeken of geraakt te worden vanuit een maatschappelijk debat.
De bezoeker kan in de app kiezen tussen ‘vrij rondlopen’ of een tour volgen. Aan de hand van afbeeldingen, video’s en audiofragmenten word je meegenomen in de verhalen van meer dan 850 schilderijen. Net als bij de website bevatten de audiofragmenten in de app verhaallijnen waarin een specialist van buiten zijn of haar blik deelt op een schilderij of thema.
Zoeken naar verdieping (website)
Het gebruik van de website is geheel vernieuwd. Zo scroll je op verdiepende pagina’s (zoals de pagina’s met de verhalen) niet meer verticaal (van boven naar beneden), maar horizontaal (van links naar rechts), vergelijkbaar met hoe de schilderijen aan de muur in het museum hangen. Op alle praktische pagina’s (zoals pagina’s met bezoekinformatie) scroll je nog wel gewoon van boven naar beneden.
Internationaal toegankelijk (website & MMT)
De nieuwe website is volledig beschikbaar in tien verschillende talen: Nederlands, Engels, Frans, Duits, Italiaans, Spaans, Portugees, Chinees, Japans en Russisch. In de toekomst zal steeds meer informatie worden vertaald zodat iedere bezoeker een complete ervaring in de eigen taal kan beleven.
Verdiepen in de collectie (website)
Er zijn voldoende mogelijkheden om zelf de collectie in te duiken. Per schilderij is verdiepende informatie verzameld. Bezoek bijvoorbeeld of de Mauritshuis meesterpagina’s .
Inzoomen tot op de kwaststreek (website)
Via de nieuwe website is het virtuele Mauritshuis in gigapixel-formaat** te bezoeken. Alle verdiepende informatie uit de Second canvas app*** is bovendien per schilderij geïntegreerd in de nieuwe website, zodat de bezoeker zelfs vanuit huis op én onder de verflaag van de schilderijen kan kijken.