McLaren geeft details McLaren 675LT vrij

De McLaren 675LT, die debuteerde op de Autotentoonstelling van Geneve eerder dit jaar, is de lichtste, krachtigste en snelste straatlegale sportwagen uit de McLaren Super Series. De toevoeging ‘Longtail’ verwijst naar zijn iconische voorganger die net als de 675LT beschikte over aerodynamisch geoptimaliseerde, op circuitgebruik gerichte styling. Mede door de grotere achterspoiler genereert de 675LT meer neerwaartse druk dan de McLaren 650S, het tweede model uit de Super Series. Alle 500 stuks die er gebouwd worden, zijn inmiddels verkocht. Louwman Exclusive, de enige importeur en dealer van McLaren in Nederland, heeft inmiddels veertien orders genoteerd voor de 675LT. Vier daarvan kunnen in elk geval worden gehonoreerd, voor de overige tien is een verzoek tot extra auto’s ingediend. Het geeft in elk geval duidelijk aan dat McLaren hot is.


  • Minder gewicht, meer vermogen en optimale aerodynamica zijn de kenmerken van de voor het circuit gebouwde McLaren 675LT ‘Longtail’
  • 0-100 km/u in 2,9 seconden en een topsnelheid van 330 km/u
  • Hoewel volledig voor circuitgebruik ontworpen is de 675LT gewoon straatlegaal
  • Groot aantal opties mogelijk, zowel voor op het circuit als de openbare weg
  • Modellen met een beperkte oplage zeer populair
  • Alle 500 ‘Longtails’ zijn verkocht: Louwman Exclusive schrijft veertien orders


De McLaren 675LT, die debuteerde op de Autotentoonstelling van Geneve eerder dit jaar, is de lichtste, krachtigste en snelste straatlegale sportwagen uit de McLaren Super Series. De toevoeging ‘Longtail’ verwijst naar zijn iconische voorganger die net als de 675LT beschikte over aerodynamisch geoptimaliseerde, op circuitgebruik gerichte styling. Mede door de grotere achterspoiler genereert de 675LT meer neerwaartse druk dan de McLaren 650S, het tweede model uit de Super Series. Alle 500 stuks die er gebouwd worden, zijn inmiddels verkocht. Louwman Exclusive, de enige importeur en dealer van McLaren in Nederland, heeft inmiddels veertien orders genoteerd voor de 675LT. Vier daarvan kunnen in elk geval worden gehonoreerd, voor de overige tien is een verzoek tot extra auto’s ingediend. Het geeft in elk geval duidelijk aan dat McLaren hot is.

Lichtgewicht
De basis van de 675LT is even helder als indrukwekkend: maximaal vermogen bij een minimaal gewicht. Dat laatste is voornamelijk bereikt door een groot aantal componenten van de 675LT uit te voeren in lichtgewicht materiaal. Koolstofvezel, het handelsmerk van McLaren, vormt de basis van in totaal 100 kilo gewichtsbesparing. Zoals de kuipstoelen, bekleed met Alcantara® en volledig van koolstofvezel, die zijn gebaseerd op de stoelen in de McLaren P1™. Het levert een besparing op van 15 kilo en zorgt voor nog meer direct contact tussen de auto en de bestuurder.

Vermogen
De speciaal voor de 675LT ontwikkelde M838TL twinturbo V8-motor levert 675 pk bij 7.100 tpm, en heeft een koppel van 700 Nm bij 5.500-6.500 tpm. In plaats van het vergroten van de radiatoren, een logische stap om vanwege het toegenomen

vermogen meer motorkoeling te bereiken, heeft McLaren de hoek van de radiatoren aangepast. Immers, grotere radiatoren zouden een hoger gewicht met zich meebrengen en door de radiatoren in een hoek van 19 graden te zetten in plaats van 15 wordt toch een grotere koelcapaciteit bereikt in de 675LT.

Zo’n 50 procent van de componenten van de motor is uniek voor de 675LT, zoals nieuwe, efficiëntere turbo’s en diverse lichtgewicht delen in het motorblok zelf. Een voor de 675LT op maat gemaakte aluminium uitlaat tenslotte zorgt naast 1,1 kilo gewichtsbesparing ook voor een fraai geluid, en draagt bij aan de indrukwekkende vermogen-gewichtsverhouding van de 1.230 kilogram lichte McLaren 675LT: 549 pk per 1.000 kilo.

Aerodynamica
De koolstofvezel carrosseriedelen van de McLaren 675LT zijn voor een groot deel opnieuw ontworpen en dat leidde tot een toename van de neerwaartse druk met 40 procent ten opzichte van de toch al zeer aerodynamische 650S. De neus van de auto beschikt over een nieuwe voorspoiler met in Formula 1™-stijl vormgegeven eindstukken. Naast een nieuwe motorkap valt ook de grotere ‘Longtail’ Airbrake op.

De spoorbreedte nam ten opzichte van de andere modellen uit de Super Series zowel voor als achter met 20 mm toe, voornamelijk om meer grip te genereren. Aan de voorkant staat de 675LT bovendien 20 mm dichter bij het asfalt: de hoek die de auto maakt met de weg is daardoor vergroot en dat zorgt weer voor een toename van de snelheid van de luchtstroom onder de auto door. De diffuser aan de achterzijde profiteert hiervan en doordat het zwaartepunt van de luchtdruk naar voren wordt verplaatst, neemt ook de neerwaartse druk op de voorkant toe.

Alle carrosseriedelen vanaf de B-stijl tot de achtervleugel zijn uniek voor de 675LT: de achterspatborden, onderste carrosseriedelen, achterbumper en spoiler zijn nieuw ontworpen met gewichtsbesparing en optimale aerodynamica als uitgangspunt.

Interieur
Het interieur van de 675LT is volledig gericht op controle door de bestuurder, met zo min mogelijk afleiding en een optimale ergonomie. Het overzichtelijke instrumentarium bestaat uit een grote toerenteller met aan weerszijden heldere displays. Achter het

stuur zitten de extra grote schakelflippers die zijn gebaseerd op de flippers in de McLaren P1™ en, voor het eerst in de Super Series, van koolstofvezel zijn gemaakt.
De bekleding is van lichtgewicht Alcantara®, gecombineerd met vloerbedekking en geluidsdempende materialen. Er zijn vijf unieke, ‘By McLaren’ kleurcombinaties leverbaar, die zorgvuldig zijn afgestemd op de lakkleur en details van de 675LT.

Het centrale aanraakscherm IRIS bedient ook de verwarming en ventilatie, waardoor losse schakelaars konden worden weggelaten voor extra gewichtsbesparing. Het weglaten van de airconditioning scheelt nog eens 11 kilo, maar voor wie toch het hoofd koel wil houden tijdens de rit is airconditioning als optie zonder meerprijs leverbaar. Ook zonder meerprijs is een volledig met nappaleder bekleed interieur leverbaar.

Praktisch
Hoewel de 675LT beduidend sneller is dan de 650S, wordt er nauwelijks ingeleverd op praktische bruikbaarheid. Nog altijd is de McLaren 675LT een voor de openbare weg geschikte sportwagen, waarbij de compromissen op het gebied van comfort tot een minimum beperkt bleven. Aan boord zijn onder andere een Meridian geluidsinstallatie met vier luidsprekers, digitale radio en een navigatiesysteem.

McLaren Track Telemetry (MTT)
Standaard op de 675LT is McLaren Track Telemetry (MTT), een geavanceerd systeem dat rondetijden, tussentijden, gemiddelden en andere racedata presenteert op het grote IRIS-beeldscherm. Na de rit kunnen op basis van GPS-data zelfs grafieken worden getoond van rondetijden en de snelheid van de auto. Optioneel is het systeem uit te breiden met die camera’s in de voor- en achterbumper en in de cabine die in nauwe samenwerking met elkaar beelden maken van de raceprestaties voor nadere analyse.

Exclusief
De McLaren 675LT is het meest exclusieve model van McLaren’s Super Series: er worden slechts 500 coupés gebouwd. De productie start in juli 2015 in het McLaren Production Centre, direct naast het McLaren Technology Centre in Woking, Verenigd Koninkrijk. Alle auto’s worden met de hand geproduceerd, zij-aan-zij met de modellen uit de Ultimate Series (McLaren P1™ GTR and McLaren P1™), de Super Series (650S Coupé, 650S Spider, 625C Coupé and 625C Spider) en de nieuwe Sports Series (570S Coupé and 540C Coupé), die later deze zomer in productie gaat.

Uitverkocht
In Nederland is de 675LT leverbaar vanaf 387.750 euro (incl. btw en bpm). Alle 500 beschikbare 675LT’s zijn inmiddels verkocht, waaronder vier exemplaren door Louwman Exclusive in Utrecht. Arjen van Beek, algemeen directeur van Louwman Exclusive: “We waren snel door de aan ons toegewezen 675LT’s heen. We krijgen er sowieso vier, maar hebben inmiddels 14 orders mogen ontvangen. Daarom ligt er nu een verzoek bij de fabriek om extra 675LT’s naar Nederland te halen. De run op een bijzonder model als de 675LT geeft eens te meer aan dat er een groeiende markt is voor exclusieve, in kleine series gebouwde auto’s. Dat zie je bij McLaren en dat zie je bij andere merken. McLaren speelt daar uitstekend op in. Eerst met de P1™ en de P1™ GTR, nu met de 675LT. Daarnaast biedt McLaren Special Operations (MSO), de maatwerk-afdeling van het merk, tal van mogelijkheden om elke McLaren uniek te maken, dus ook de 650S en straks de 540C Coupé en 570S Coupé.”

De 675LT zal dus een bijzonderheid blijven, maar in de fraaie showroom van Louwman Exclusive langs de A2 zijn diverse andere McLaren-modellen te bewonderen. Ook biedt het bedrijf sinds kort leasemogelijkheden aan, waarmee het ook voor zakelijke rijders die zich willen onderscheiden, interessant wordt om voor een supercar van het legendarische Britse merk te kiezen. Bovendien worden later dit jaar de nieuwe modellen uit de Sports Series leverbaar bestaand uit de 570S Coupé en 540C Coupé, met prijzen vanaf € 200.250,-. Met deze nieuwe reeks boort McLaren een markt aan die bereikbaarder is voor een grotere groep liefhebbers. Van de 570S en 540C zijn de eerste orders inmiddels getekend bij Louwman Exclusive.

McLAREN 675LT TECHNISCHE GEGEVENS

Prestaties

0-97 km/u (0-60 mph) 2.8 seconden

0-100 km/u (0-62 mph) 2.9 seconden

0-161 km/u (0-100 mph) 5.5 seconden

0-200 km/u (0-124 mph) 7.9 seconden

0-300 km/u (0-186 mph) 22.5 seconden

0-400m / ¼ mijl 10.45 seconden @ 228 km/u (142 mph)

Topsnelheid 330 km/u (205 mph)

Vermogen-gewichtsverhouding 549 pk per 1.000 kilo

Remmen

100-0 km/u (62 mph) 3.0 seconden, 30.2 m (99 ft)

200-0 km/u (124 mph) 4.5 seconden, 115 m (377 ft)

300-0 km/u (186 mph) 6.9 seconden, 254 m (833 ft)

Motor en aandrijving
Motorconfiguratie V8 Twin Turbo / 3799cc

Vermogen 675 pk (666 bhp) @ 7,100 tpm

Koppel 700 Nm (516 lb ft) @ 5,500-6,500 tpm

Versellingsbak 7-traps SSG

CO2 275g/km

Brandstofverbruik gecombineerd -11.7l/100km

stad – 17.5l/100km

buitenwegen – 8.5l/100km

Motorolie Mobil 1 New Life™ 0W-40

Afmetingen en gewicht
Leeggewicht 1,230 kg (2,712 lb)

Gewichtsverdeling 42.5 / 57.5

Lengte 4,546 mm

Breedte 2,095 mm

Hoogte 1,188 m