Het is Albert Verlinde Entertainment gelukt. Dankzij Verlindes succes met Annie schonk Oscar Hammerstein hem de rechten van de Sound of Music. Op woensdag 16 april presenteerde Verlinde de complete cast in het koetshuis van kasteel Amerongen. Maar wat beweegt de betrekkelijk jonge spelers om op te treden in de inmiddels 50 jaar oude Sound of Music? Deze vraag stond centraal tijdens het interview van Albert Verlinde met de musicalsterren.
Wijzende op de stralende zon van deze dag vraag ik Albert: “heb jij speciaal voor deze dag dit weer besteld?’’ Lachend antwoordt hij: “Weet je, ik ben nog een klein katholiek jongetje en heb daarom nog steeds een speciaal bandje met boven.”
Oscar Hammerstein
Intussen is Albert Verlindej enorm trots. Hoewel Oscar Hammerstein de rechten van the Sound of Music als het ware bewaakt met zijn eigen leven, gaf hij ze toch aan Albert Verlinde. Waarom? Verlinde: “Dankzij het succes van onze productie van de musical Annie. Zoals we dat hebben opgepakt, kunnen we dat ook doen voor the Sound of Music. Frisser en sneller.”
Anouk Maas
Dan haast Albert Verlinde zich naar binnen om in het Koetshuis de cast voor te stellen aan de pers. Tot mijn verrassing gaat de rol van Maria niet naar een blonde vedette maar naar de donkerharige Anouk Maas. “Haar stem lijkt het meest op die van Julie Andrews’’, verklaart Albert zijn keuze.
Voor Anouk Maas is het spelen van de hoofdrol in the Sound of Music de vervulling van een kinderdroom. “Ik heb de musical al vaak gezien. In 2008/2009 speelde ik als aanstormend talent de rol van Lisl. Ik mocht toen ook even Maria spelen. En dat op mijn 22e . Ik vergeet het nooit. Ik voelde me enorm onzeker en opgewonden. Maar nu ben ik echt Maria.”
Ad Krippels
Dan treedt met militaire tred Ad Knippels naar voren. Hij speelt de rol van kapitein Trap. “Wat maakt the Sound of Music zo speciaal?’’ vraagt Verlinde hem. “Het enorme feel good gehalte’’; antwoordt Ad Knippels. “Een vrouw, lieve kinderen, die vader. Iedereen heeft er wel iets mee.”
Maaike Widdershoven
De rol van moeder overste gaat naar Maaike Widdershoven. In 2003 won ze de Johny Kraaykamp Musical Award voor haar rol van Maria. “Ik heb daaraan enorm veel plezier beleefd”, zegt ze terugkijkend. Voor de rol van moeder overste voelt ze zich nog een beetje jong. “Ik moet nu rust en wijsheid uitstralen, maar daarin ligt ook de uitdaging.”
Vajėn van den Bosch
Of Vajėn van den Bosch zich in haar rol van Lisl ook ziet uitgedaagd door the Sound of Music, wil Albert weten. “Nou en of. Ik moet vooral veel dansen. Dat vind ik lastig. Ik dacht bij mezelf: wat doe ik in godsnaam? Maar ik wilde wel heel graag, Nu dans ik de sterren van de hemel.”.
Vogel en Neef
Haar tegenspeler is Martijn Vogel in zijn rol van Rolf. Gevraagd naar zijn motivatie antwoordt hij: “Ik vind het fantastisch. Het voelt goed en fijn.” De rol van Max, die hij in 2002/2004 vervulde, gaat nu naar Tony Neef.
Tony Neef wijst op de diepere betekenis achter de Sound of Music. “The Sound of Music is niet alleen een mooie musical. Het wijst ook op iets dat we nooit mogen vergeten. Het hakenkruis, de bezetting, de tweede wereldoorlog. Vooral ook dat educatieve aspect vind ik belangrijk.”
Cindy Bell
Dan richten alle ogen zich op de beeldschone Cindy Bell. Vol elegantie schrijdt ze naar voren. Al helemaal opgaand in de haar toebedeelde rol van barones. Vergeten is de jeugdige Liesbeth List die ze speelde in de musical Ramses. Aan Albert Verlinde erkent Cindy Bell: “Het leuke van mijn rol als barones is dat ik nu een echte volwassen rol kan spelen.”
The Sound of Music, 50 jaar oud maar nog steeds jeugdig en dynamisch
Foto’s”copywright Peter Lasschuit