Magazine » Actualiteiten (702 artikelen) » Financieel (103 artikelen)
Meer dan 50% van de Nederlanders ergert zich aan het vele eten tijdens de feestdagen
‘s-Hertogenbosch, 8 december 2006 – GMI (Global Market Insite, Inc.), leverancier van wereldwijde market intelligence oplossingen, heeft via GMI Poll onder 14.201 consumenten in 15 landen de publieke opinie over de feestdagen gemeten. Tijdens de feestdagen beschouwen Nederlanders het vele eten als ergernis nummer één.
Meer dan de helft van de respondenten (51,5%) geeft aan het vele eten het meest vervelend te vinden. Ook de druk om te doneren aan goede doelen (48,3%), het zingen van feestliedjes (43,4%) en de vele themaseries en -films op televisie (43,1%) scoren hoog in de ergernissen top tien. Bijna 20% van de Nederlanders vindt het vervelend om tijdens de feestdagen tijd met de familie door te brengen. Tevens opvallend is dat 38,3% van de Nederlanders het ergerlijk vindt dat er verwacht wordt dat je kerstcadeaus koopt voor anderen, terwijl slechts 4,2% het vervelend vindt om kerstcadeaus te ontvangen.
Koopgedrag
Bijna driekwart van de Nederlanders geeft dit jaar hetzelfde of zelfs meer uit aan de feestdagen als vorig jaar. Internationaal gezien blijkt dat Europeanen traditioneel zijn bij het aanschaffen van cadeaus voor de feestdagen. Het merendeel is van plan eerst naar warenhuizen en speciaalzaken te gaan. Alleen de Britten wijken af van deze trend. Zij verkiezen Internet (49,21%) als eerste keuze voor de aankopen. De meeste Nederlanders gaan bij hun aankopen af op aanbevelingen van vrienden (50%). Deze lijken belangrijker dan reclame (48,7%).
De 15 gepeilde landen voor dit onderzoek zijn Australië, Brazilië, Canada, China, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Noorwegen, Rusland, Spanje, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten en Zweden.