Met een gemiddeld rapportcijfer van 8,5 behaalden de Nederlandse musea en theaters in 2020 de hoogste waarderingsscore ooit. Tussen de eerste en tweede lockdown voelden cultuurbezoekers zich vooral zeer veilig binnen de museum- en theatermuren. Ook de rust in zalen en gangen droeg bij aan de hogere waardering. Wat bezoekers betreft zijn verdere corona-aanscherpingen bij podia en musea daarom volstrekt onnodig. Dit blijkt uit grootschalig bezoekersonderzoek in de cultuursector door Hendrik Beerda Brand Consultancy. Sinds 2010 hebben 340.000 bezoekers aan het onderzoek deelgenomen voor 350 cultuurorganisaties.
Om de tevredenheid onder cultuurbezoekers te meten, is gevraagd of zij de bezochte cultuurorganisatie aan hun omgeving aanbevelen. Tussen 2010 en begin 2020 steeg het aandeel ‘actieve cultuurpromotors’ gestaag van 38 naar 42 procent. Sinds de heropening in juni van een deel van de musea en podia is deze promotiefactor door het dak gegaan en stond in december 2020 op 53 procent. Tegelijk is het aandeel criticasters met 6 procent nooit eerder zo laag geweest.
Hoogste waardering in tien jaar
Merkadviseur Hendrik Beerda: ‘De Nederlandse cultuurbezoeker heeft oog voor alle maatregelen die zijn getroffen in de sector. Online kaartverkoop, spreiden van bezoekers door tijdsloten, goede looprichtingen in de gebouwen. De maatregelen worden duidelijk op waarde geschat.’ Dat cultuurorganisaties zeer gewaardeerd worden, blijkt ook uit het rapportcijfer dat zij van de bezoekers krijgen. Op een schaal van 1 tot 10 behalen musea en theaters in 2020 een 8,5. Tien jaar geleden lag de waardering met een 8,2 iets lager.
Cultuurbezoeker verwacht geen extra aanpassingen
Een van de redenen dat veel cultuurliefhebbers een bezoek aan anderen aanbevelen is het gevoel van veiligheid dat men tijdens het bezoek in een anderhalvemetersituatie heeft ervaren. Maar liefst 85 procent van de ondervraagde bezoekers zegt zich veilig tot zeer veilig te voelen tijdens een bezoek in coronatijd. Beerda: ‘Musea en theaters hebben alles uit de kast getrokken om de veiligheid van werknemers en bezoekers te waarborgen. Dat slechts 4 procent zich onveilig tot zeer onveilig voelt zegt een hoop. Van cultuurinstellingen wordt op dit moment niet verwacht dat zij nóg meer actie ondernemen.’
Meer afstand tussen de bezoekers optimaliseert het gevoel van veiligheid
Twee derde van de bezoekers vindt dat er geen enkele aanpassing nodig is om een bezoek aan een museum of theater veiliger te maken. De verbeterpunten die door de overige bezoekers het vaakst genoemd worden zijn: een grotere afstand tussen de bezoekers (14 procent), minder bezoekers in de zaal/zalen (10 procent) en minder aanraking van deurklinken en trapleuningen (8 procent).
Advies: activeer enthousiasme onder bezoekers voor betere ticketverkoop na lockdown
Tussen de lockdowns ontvingen de meeste musea en theaters veel minder bezoekers dan zij veilig konden ontvangen. Merkadviseur Hendrik Beerda denkt dat er voor de cultuurorganisaties op dat vlak winst te boeken is: ‘Doe er als cultuurorganisatie alles aan om het enthousiasme van de bezoekers zichtbaar te maken op social media. Recent onderzoek met de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Twente laat zien dat vooral museumbezoekers te weinig mogelijkheden zien om hun museumervaringen te delen via Facebook en andere social media. Als de musea weer mogen openen, is het raadzaam om hieraan iets te doen en bijvoorbeeld coronaveilige selfie-plekken te creëren waar de bezoeker het museum in het zonnetje kan zetten.’
Onderzoek onder 340.000 respondenten sinds 2010
Het Continu Bezoekersonderzoek is in 2010 met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld. Sindsdien zijn 340.000 respondenten ondervraagd over hun bezoek aan Nederlandse musea, (film)theaters en festivals. In het onderzoek wordt cultuurbezoekers in detail gevraagd naar hun beoordeling van de bezochte organisatie en de bezoekervaring. Na de heropening van een deel van de cultuurorganisaties in juni 2020 is bezoekers ook gevraagd naar hun gevoel van veiligheid.