Kort na zijn wereldpremière op de British International Motor Show in Londen behoort de nieuwe Opel Corsa op het vlak van veiligheid al tot de absolute top in zijn klasse. De onafhankelijke organisatie Euro NCAP (European New Car Assessment Program) bekroonde de Corsa met de maximumscore van vijf sterren voor de bescherming van de inzittenden. De uitstekende resultaten van de Corsa in de zware crashtests, werden nog aangevuld met drie sterren voor de bescherming van voetgangers en kinderen.
Hans Demant, Managing Director, Adam Opel GmbH en Vice President Engineering, GM Europe: “Wij zijn erg trots dat Opels toewijding op het vlak van veiligheid wordt beloond. Toch zijn de goede crashtestprestaties slechts een deel van onze uitgebreide ontwikkelingswerkzaamheden. Ongevallen voorkomen door geavanceerde chassisconcepten en innovaties zoals Adaptive Forward Lighting, is minstens even belangrijk voor ons. Ons onderzoek op het gebied van passieve veiligheid is er hoofdzakelijk op gericht om in alle ongevalsituaties de best mogelijke bescherming te bieden aan inzittenden, voetgangers en andere weggebruikers.”
Het integrale veiligheidssysteem in de nieuwe Corsa is gebaseerd op decennialange onderzoeks- en ontwikkelingswerkzaamheden door veiligheidsingenieurs in Rüsselsheim. Alle relevante actieve en passieve veiligheidssystemen die gevaren helpen te voorkomen, tijdens het rijden en bij aanrijdingen, worden door Opel onder de gemeenschappelijke noemer SAFETEC ondergebracht.
Passieve veiligheidsvoorzieningen om de bestuurder en passagiers in de nieuwe Corsa te beschermen bestaan uit: geoptimaliseerde crashzones en speciaal op die zones afgestemde veiligheidssystemen, tweetraps airbags voorin die zich aanpassen aan de ernst van de aanrijding, zijdelingse airbags voor bestuurder en voorpassagier, pyrotechnische gordelspanners op de in de hoogte verstelbare veiligheidsgordels van de voorstoelen en het gepatenteerde Pedal Release System (PRS), dat de pedalen bij ernstige frontale botsingen doet wegklappen om de benen van de bestuurder tegen letsels te beschermen. Het ISOFIX-systeem garandeert een optimale verankering van baby- en kinderzitjes en er is een optisch en akoestisch waarschuwingssignaal om de bestuurder eraan te herinneren dat hij zijn gordel moet vastgespen. De actieve veiligheidsuitrusting (om ongevallen te voorkomen) omvat onder meer een geavanceerd chassis en hoog ontwikkelde rijhulpmiddelen zoals het standaard ABS-systeem dat beschikt over elektronische remkrachtverdeling, Cornering Brake Control (CBC) en Straight-Line Stability control (SLS). Ook het optionele ESP en innovatieve verlichtingssystemen zoals Adaptive Forward Lighting (AFL) dragen bij aan de actieve veiligheidsuitrusting.
De adaptieve remlichten, die vijf keer per seconde flitsen wanneer het ABS-systeem tijdens het remmen in werking treedt, waarschuwen achterliggers. Wanneer de airbags zich ontplooien, worden de waarschuwingsknipperlichten geactiveerd om andere weggebruikers te beschermen. Voetgangers worden dan weer beschermd met speciale voorzieningen zoals schuim met een lage dichtheid voor de dwarsbalk van de bumper en een motorkap die is ontwikkeld met het oog op een efficiënte energieabsorptie.
Om de bescherming van de inzittenden te meten, voert Euro NCAP drie verschillende tests uit: een gedeeltelijk frontale botsing met 64 km/u tegen een vaste, vervormbare barrière, een zijdelingse aanrijding met 50 km/u tegen een bewegend vervormbaar voorwerp (beide ter simulatie van rijdende voertuigen) en een zijdelingse aanrijding met 29 km/u tegen een paal. Euro NCAP-partners zijn de Europese Commissie, de Duitse, Britse, en Nederlandse Ministeries voor Transport, en automobielverenigingen zoals ADAC in Duitsland.
Bron: Persbericht van de Autorai