Ondanks de opkomst van internet en social media, kijken Nederlanders nog evenveel tv. Vijftigplussers kijken met zo’n vier uur per dag het langste van alle leeftijdsgroepen. Dat blijkt uit onderzoek van Deloitte.
Nederlanders van 50 tot 65 jaar kijken gemiddeld 237 minuten per dag televisie, dat is drie uur en 57 minuten. 65-plussers zitten zelfs vier uur en 26 minuten voor de buis. Het gemiddelde van alle leeftijdsgroepen is 191 minuten: drie uur en elf minuten. De gemiddelde tijdsduur is gelijk gebleven vergeleken met een jaar eerder. Het televisiegebruik onder de oudere groep is iets toegenomen. Commercials doen het goed Voor reclamemakers blijft tv het voornaamste medium.
Tv heeft het grootste effect op de aankopen van consumenten in bijna alle leeftijdsgroepen, veel meer dan social media, stelt het onderzoek. Deze invloed neemt af met de leeftijd. Hoe ouder de doelgroep, des te meer invloed hebben advertenties in kranten en folders. Opkomst tablet De tabletcomputer als medium om tv-programma’s mee te kijken is in opkomst, maar nog niet favoriet. Opvallend is dat meer 50- tot 64-jarigen (28 procent) een tablet bezitten dan 18- tot 34-jarigen (24 procent). Onder 65-plussers ligt het tabletbezit op 12 procent. De komst van internet tv, tablets en smartphones zal uiteindelijk de tv-consumptie en business modellen sterk doen veranderen maar niet doen verdwijnen. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit het onderzoek dat Deloitte, samen met Intomart GfK en SPOT, uitvoerde en dat de impact van nieuwe technologieën op het kijkgedrag van Nederlanders in kaart brengt.
Bron:Deloitte
José Mast