Magazine » Lifestyle (805 artikelen) » Uitgaan & Cultuur (319 artikelen)
Het Amsterdam Museum heeft een volledig nieuwe afdeling geopend: Amsterdam DNA. De veelzijdige geschiedenis van de stad Amsterdam wordt hier gepresenteerd aan de hand van zeven intrigerende films.
In nauwe samenwerking met de curatoren ontwikkelde PlusOne zeven scripts van ongeveer twee minuten en werkte deze uit tot een dynamisch geheel. De belangrijkste elementen van meer dan 1000 jaar Amsterdamse geschiedenis worden hierin op chronologische wijze gepresenteerd. Als rode draad is gekozen voor typisch Amsterdamse kernwaarden: ondernemerschap, vrijdenken, creativiteit en burgerschap.
Naast de collectie van het Amsterdam Museum werden collecties van musea over de hele wereld aangewend. Er ontstond een selectie van internationale allure. Van de recente periodes in de geschiedenis was boeiend foto- en filmmateriaal beschikbaar. Uit de vroegere periode, die de 11e tot de 16e eeuw beslaat, was bijna niets bewaard gebleven en moest PlusOne de content zelf ontwikkelen.
Schilderijen en prenten vertellen het leeuwendeel van het verhaal. Door hun statische vorm zijn ze als zodanig niet geschikt om te verwerken tot bewegend beeld. PlusOne ging op zoek naar een creatieve oplossing om de klassieke meesterwerken ‘tot leven te wekken’. Zo creëerden de filmmakers een derde dimensie en ontstonden ruimtelijke beelden. De bezoeker wordt het schilderij als het ware ingetrokken. Samen met de toegevoegde audio ontstaat daardoor een unieke beleving van de geschiedenis. De beelden worden opgeluisterd door levensechte geluiden en muziekstukken die bij het betreffende tijdsbeeld passen.
De moderne combinatie van hoogwaardige technologische toepassingen zorgde bij de curatoren van het museum voor veel opwinding. Schilderijen, waarvan ze elk detail dachten te kennen, kregen ineens een nieuwe invalshoek, terwijl het oorspronkelijke karakter bewaard bleef. Dit was precies wat PlusOne wilde bewerkstelligen.
Naast de zeven kernschermen ontwikkelde PlusOne ook een videowall van ongeveer 7 bij 3 meter. Met een team van 12 medewerkers heeft het Amsterdamse bedrijf ruim zes maanden gewerkt aan het project. Honderden beelden en tientallen minuten film werden verzameld. Het resultaat is een bijzondere film die de bezoekers het DNA van Amsterdam laat ontrafelen en beleven.