Ondernemer Ric Hofmans wijst met zijn manifest ‘’Groot worden zonder groeien’’ op een andere manier van ondernemen. In plaats van het individuele streven naar steeds meer winst wijst hij op het belang van samenwerken zoals bij de middeleeuwse gilden.
Ric Hofmans ziet ondernemen niet als een instrument om jezelf te verrijken. Integendeel: Hij ziet het als een bijdrage aan een betere, duurzame en harmonieuzere maatschappij. Hoe? Dat toont hij aan in de drie hoofdstukken van ‘’Groot worden zonder groei.’’
Groot worden zonder groei: waar gaat het naartoe?
Volgens Hofmans gaat het bij ondernemen niet alleen om geld verdienen. ‘’De vaardigheden van ondernemers dienen een veel breder doel dan slechts het maken van winst’’, stelt Hofmans. Daarbij wijst hij op:
– creativiteit;
– inventiviteit;
– doorzettingsvermogen;
– doelgerichtheid.
Anglo-Amerikaanse model versus het Rijnlandse
In ‘’Groot worden zonder groei’’ wijst Hofmans op het verschil tussen het Anglo-Amerikaanse model versus het Rijnlandse. Het eerste is het na de Tweede Wereldoorlog ontstane individuele verlangen naar zelfverrijking. Het tweede wortelt in de Middeleeuwse traditie van de gilden en richt haar focus op samenwerken.
Hofmans zet zich af tegen de verheerlijking van ondernemers. Hij verwijt met name Verhoeven bij Ahold de crisis van 2007. ‘’Het is toch niet verdedigbaar dat sommige CEO’s tientallen miljoenen aan bonussen ontvangen. Schaamteloos, ordinair en onfatsoenlijk’’ stelt Hofmans in ‘’Groot worden zonder groei’’.
Samenwerken
Voor succesvol ondernemen ligt de focus niet op kosten, differentiatie of niche maar op samenwerken. Zodra een bedrijf genoteerd staat bij de beurs richt de focus zich voornamelijk op financiële groei. Niet de klant maar de aandeelhouder komt centraal te staan met als gevolg allerlei uitwassen waarop niemand zit te wachten.
‘’Ondernemers die willen groeien zullen op zoek moeten naar partners en netwerken,’’ stelt Hofmans in ‘’Groter worden zonder groei’’. Daarbij geeft hij handvaten om te bepalen met wie je samen wil werken.
Kennis delen is kennis vergroten
‘’Kennis hebben is geen macht meer,’’ stelt Hofmans in ‘’Groot worden zonder groei’’. Hij wijst daarbij op blikvernauwing waardoor je het oog verliest voor snelle ontwikkelingen en innovaties bij materialen en binnen de moderne marketing.
Het kan zo maar van de ene op de andere dag geheel veranderen. Kennis ontwikkelt zich voortdurend. Kennis delen zou de kern moeten zijn van elke strategie.
LATEN WE AAN DE SLAG GAAN! Met deze woorden eindigt Hofmans zijn manifest ‘’Groot worden zonder groei’’, concurreren door samenwerken en kennisdelen.’’
‘’Groot worden zonder groei’’, concurreren door samenwerken en kennisdelen,’’ Apples & Oranges Publishers, Goirle, ISBN 9 789491 197789