Magazine » Vakantie & reizen (294 artikelen) » Vakantie & reizen (251 artikelen)
Begin juli 2008 zijn het Albula- en Berninatraject van de Rhätische Bahn in de lijst van UNESCO werelderfgoederen opgenomen. Hiermee is de Rhätische Bahn pas de derde spoorlijn ter wereld die door de UNESCO als «universal outstanding» is beoordeeld. De «Rhätische Bahn in het landschap Albula/Bernina» is een meesterwerk, dat is ontstaan
door een complex samenspel van politiek, economie, techniek, cultuur en natuur. De beide unieke spoorwegtracés voegen zich met spectaculaire kunstbouwwerken als viaducten en keertunnels op harmonische wijze in het adembenemende berglandschap van Graubünden.
Het 122 kilometer lange traject begint in Thusis en gaat via St. Moritz naar Tirano in Italië. Onderweg kom je over 196 bruggen, door 55 tunnels en langs 20 dorpen. Heel bijzonder is dat op het steilste gedeelte zonder hulp van tandraderen een stijging van 70 0/00 wordt overwonnen.
De ongeveer 100 jaar oude treininfrastructuur bevindt zich in een zeer goede en nog intacte staat. De treinlijnen vormen een schakel tussen het Duitstalige, Rhetoromaanse en Italiaanse taalgebied van Graubünden. Tegelijk geven ze een goede kijk op cultuurhistorisch belangrijke
plekken, dit nog afgezien van de spoorwegtechnische kunstbouwwerken langs de route. De Albula- und Berninalijn zijn wonderwel ingebed in het omringende hooggebergte. Het uitzicht vanuit de trein is fenomenaal. Je reist van het romantische Albuladal naar het zonovergoten Engadin, het mondaine St. Moritz en dan via de gletsjerwereld van de Bernina naar het mediterrane Valtellina. Het hoogalpine station Ospizio Bernina (2253m) ligt maar 90 minuten verwijderd van Tirano in Italië, het eindpunt van de lijn (429m). De «Rhätische Bahn in het landschap Albula/Bernina» is misschien wel de mooiste noord-zuidverbinding die er is, en op zijn minst een unieke belevenis in de Alpen.
Wandelen langs de route
Goederenverkeer Rhätische Bahn
Zermatt-Andermatt-Chur (Glacier-Express)