Rijden bij gladheid #2

Als de wegen erg glad zijn door ijs of sneeuw, kun je beter niet met je auto de weg op gaan. Maar dat is natuurlijk makkelijk gezegd. Moet je, ondanks de gladheid, toch gaan rijden? Houd dan rekening met deze aandachtspunten om zo veilig mogelijk deel te nemen aan het verkeer.

Foto: Pixabay CC
Foto: Pixabay CC

Tips
Als het glad is, raak je makkelijk de controle over je auto kwijt. De banden kunnen plotseling de grip met de ondergrond kwijtraken en dat is levensgevaarlijk.

Pas je snelheid aan
Pas je snelheid altijd aan de omstandigheden aan. Bij gladheid is de maximumsnelheid veel te hoog. Ga heel langzaam rijden en voorkom abrupte stuurbewegingen.

Meer afstand houden
Bij gladde wegen is het nog belangrijker goed afstand te houden. Zorg voor extra ruimte op de weg vóór je. Je remweg is veel langer op een gladde weg, ook als je met winterbanden rijdt. Door meer afstand te houden, heb je meer tijd te reageren op onverwachte gebeurtenissen en kun je een (flinke) aanrijding voorkomen. Als je moet remmen, heb je meer tijd om dat beheerst te doen. Neem de tijd en de ruimte om rustig in te voegen.

Ver voor je uitkijken
Naast extra afstand houden, is het (ook bij normale weersomstandigheden) belangrijk ver voor je uit te kijken tijdens het rijden. Dan stuur je de auto meestal vanzelf in de goede lijn.

Rustig optrekken
Optrekken vanuit stilstand veroorzaakt bij gladheid soms al direct een glijpartij. En voordat je het in de gaten hebt, zit je auto diep in de sneeuw vast en lukt het helemaal niet meer om weg te rijden. Dit kun je voorkomen door in z’n twee weg te rijden. Geef weinig gas en laat de koppeling heel rustig opkomen. In de eerste versnelling kun je dit ook doen. Het is belangrijk alle handelingen beheerst en rustig te doen, gelijkmatig te sturen, niet abrupt te remmen en bochten niet te scherp in te sturen.

Zo kun je het beste remmen
Bij een noodstop is het belangrijk dat het ABS (antiblokkeersysteem) optimaal functioneert. Voorkom constant ‘pompend’ remmen. Houd de remdruk hoog en trap – bij voorkeur tegelijkertijd – hard op de rem en de koppeling. Het is mogelijk dat je rempedaal gaat trillen of dat je rare geluiden hoort. Schrik daar niet van. Door het ABS blijven je wielen draaien (anti-blokkeren) en kun je blijven sturen als dat nodig is. In bochten kun je beter helemaal niet remmen. Laat voor een bocht dan ook op tijd het gas los.

Bron: ANWB