Dit is een slogan van TNTPost… die al een aantal jaren meegaat. Niet helemaal vanuit een ideologie. Tante Pos heeft er immers (ook) alle belang bij om dat te willen vinden, want meer brieven betekent voor hen vooral ook meer omzet (in postzegels).
Maar: vindt u ook dat schrijven meer zegt? Méér dan een belletje? Méér dan een e-mailtje?
Wat is precies een brief?
Ik vond de volgende (speelse) definitie:
Brief (m); brieven: geschreven boodschap tot één of meer perso(o)n(en) waarin men bijvoorbeeld kan schrijven hoe vervelend men het vindt dat je ziek bent. De brief is tegenwoordig bijna geheel vervangen door de telefoon en de e-mail. Jammer… Fijn hè?! Om weer ‘ns een gewone brief te krijgen??? Toch?
Schrijft u nog wel eens een brief?
En heeft dat voor u een meerwaarde boven even bellen of mailen? Om nog maar te zwijgen van even langsgaan; als dat al zou kunnen…
In welk geval kiest u er bewust voor om te schrijven?
Brieven op de mat komen steeds minder voor. Terwijl het toch altijd zo “gezellig” was… Moccona had ooit een een reclametekst: “Moment voor Moccona…” en daarop was een vrouw te zien die er mèt haar kopje (oplos-)koffie van van zou gaan genieten. Van die koffie, maar óók van die brief…
Met een e-mail werkt dat zo niet… Met en telefoontje wel? Dat komt immers zomaar plompverloren binnen… Als u zelf de beller bent kan het natuurlijk zijn dat u er op uw gemak – met of zonder een kopje thee of koffie – voor gaat zitten om zo‘n telefoongesprek te gaan voeren; maar doet u dat ook?
Graag zou ik hier een artikel over schrijven. Met dan ook iets meer over de geschiedenis van briefpost want dat verschijnsel is al héél oud; véél ouder dan de meesten onder ons denken. 6000 jaar geleden ontstond in Soemerië al het eerste schrift, een voorloper van het spijkerschrift. Over alles wat er sindsdien met het geschreven bericht is gebeurd valt heel wat te vertellen. Dus: wordt vervolgd (?): ik hoor graag van u! Ik wacht met spanning op uw reacties: uw ideeën over het schrijven en krijgen van een “echte”brief.
Mag ik daarop rekenen?