Spectaculair. Dat was het optreden van Ted Neeley (1943) en de cast van Jesus Christ Superstar tijdens de Musical Sing-a-Long op de Amsterdamse Uitmarkt. Na afloop stelden Marianne Visser van Klaarwater en Peter Groenendijk aan Ted Neeley enkele vragen.
In 1974 kreeg u een nominatie voor een Golden Globe Ward voor uw rol van Jezus..Hoe kreeg u destijds de rol van Jezus?
Ik was in Los Angeles en speelde daar de rol van Tommy in de gelijknamige rockopera van The Who. Norman Jewison (regisseur van de film Jesus Christ Superstar) was daar om acteurs te casten voor de film. Samen met Carl Anderson nam ik deel aan de screen test in Londen. Uiteraard met een groot aantal andere gegadigden.
Hechte vrienden
Carl Anderson en ik waren al jaren hechte vrienden en die oprechte vriendschap viel Norman Jewison op. Dat is wat hij zocht voor de rollen van Jezus en Judas.
Norman Jewison realiseerde zich dat de oprechte vriendschap tussen de acteurs belangrijk kon zijn voor de hoofdrollen in deze film. Dit was een veel beter uitgangspunt om de rollen vorm te geven dan ook te moeten werken aan het vormen van een vriendschap tussen twee “vreemde” acteurs. In zijn rolverdeling schreef Norman Jewison aan Carl en mij: “het viel mee dat jullie ook nog aardig konden zingen.”
Overdonderd
Hoe reageerden uw familie en vrienden dat u de rol van Jezus speelde?
Ze waren overdonderd en ze konden niet trotser zijn.
Ik kom uit een klein dorp in Texas, zonder theater, zonder bioscoop. De theater- en filmwereld was ver weg. Hoe gedurfd de film wellicht ook was, niemand in mijn omgeving had problemen met de film of mijn rol.
Hoe ervoer u zelf de rol van Jezus?
Eenmaal trof mij de angst om de mogelijkheid te krijgen deze rol te spelen. Maar het was een opmerkelijke kans en het heeft mijn leven in alle opzichten voorgoed veranderd.
Zo ontmoette ik tijdens de opnamen in Israel mijn huidige vrouw. Ze was één van de dansers in de film. Ze kwam van het Nationale Ballet Toronto – Canada. Ik was een rock ‘n’ roll drummer uit Texas. Wat waren ooit de kansen om elkaar te ontmoeten…….
Menselijke spiritualiteit
Voelt u een connectie met de rol van Jezus in de film en wat is deze connectie?
Ik heb een diepe, maar sobere religieuze achtergrond. Als kind ben ik gelovig opgevoed en was me volledig bewust van alle bijbelverhalen. Naar de kerk gaan was net zo gewoon als ontbijten. Iedereen in een klein dorp gaat op zondag naar de kerk.
Door mijn rol in deze film kon ik dit verhaal in een ander licht zien. Het licht van menselijke spiritualiteit. Omdat het concept van de film is naar Jezus te kijken tijdens zijn laatste zeven dagen door de ogen van zijn tijdgenoten. Allemaal zagen ze hem als een man / als een mens.
Ik had nog nooit zo gedacht. Daarom was dit voor mij een prachtige ervaring en het verdiepte mijn spirituele “verbinding” met Jezus.
Hoe ziet u uzelf in de rol van Jezus in de film (toen) en nu in de theaterproductie?
Als ik de tijd kon terug draaien en de rol benaderen met wat ik nu weet na jarenlang ervaring. Elke keer dat ik het genoegen had mee te werken aan projecten rond het verhaal van Jezus, heb ik nieuwe dingen geleerd. Zo hield ik het spelen van de rol fris en nieuw. Mocht ik in mijn dagelijks leven ooit momenten ondervinden van zorgen, dan hoef ik alleen maar het lied “Gethsemane” te zingen.
Prachtige rockopera
Alles aan mijn betrokkenheid bij deze prachtige rockopera komt voort uit de gedachten van Andrew Lloyd Webber en Tim Rice dit verhaal tot leven te wekken. Ze keken objectief naar Jezus vanuit het perspectief: hoe voelde hij zich als man/mens toen hij op deze aarde rondliep, voordat de mensheid zijn goddelijkheid erkende.
Een man die op een vreedzame en vriendelijke manier openbaar durfde te praten, maar toch bang was om zijn doel te bereiken. Het lied “Gethsemane” draait daar om. In dit lied zien we een man die in gesprek gaat met zijn vader over zijn leven en zijn bestemming. Ik zie dit lied en de totale show als een persoonlijke en menselijke ervaring.
Na al die jaren wat is er veranderd aan de manier waarop u deze rol speelt?
Comfort! Ik heb altijd wel twijfels en spanning gevoeld om in die sandalen te stappen. Om te lopen als Jezus deed. Ieder mens op deze wereld heeft een idee of gedachte over het leven van Jezus. Voor mij zijn de muziek en teksten dé leidraad geweest deze rol zo lang te spelen. De muziek te zingen, de teksten te spreken zoals ze zijn geschreven, dat is waar het voor mij om draait. Op die manier schiep ik een natuurlijk en menselijk karakter en een comfort zone voor mezelf als performer.
Ik accepteerde dat Jezus een man was. Dat hij op de aarde liep op de manier zoals wij dat doen. En Norman Jewison bracht die visie tot leven. Ik was in Israël met mijn vrienden. We zongen de muziek, spraken de teksten zoals ze geschreven zijn. Liepen rond in de kostuums van onze rollen.
Tastbaar maken
Er is veel geschreven en gesproken over de film. Het enige wat we wilden met de hele groep was het tastbaar maken van de laatste dagen van het leven van Jezus. En dat is wat Andrew Lloyd Webber en Tim Rice met hun originele concept én Norman Jewison’s briljante visie op een formidabele wijze hebben gedaan. Zonder hen was dit prachtige verhaal nooit zo tastbaar geworden.
Dankzij het in Haarlem gevestigde bedrijf Tec-entertainment komt de volledige cast van Jesus Christ Superstar met Ted Neeley in december naar Nederland voor zeven exclusieve voorstellingen in het World Forum Theater in Den Haag. Te zien van 15 t/m 23 december. Kaarten reserveren via link onderaan dit artikel of 0900-1353 ( € 0,45 per minuut)
Foto’s: Margot de Heide / TEC Entertainment