Tien tips voor het zoeken op internet

Google, Altavista, Ilse, Yahoo & MSN
Google, Altavista, Ilse, Yahoo & MSN

Zoeken op internet is niet altijd gemakkelijk. Leer meer over de achtergronden en mogelijkheden van het zoeken. Zoek gericht en vind de juiste informatie.

1. Wat wil ik vinden?
Weet voordat u begint met zoeken wat u precies wilt vinden.
De vijf w’s (wie, wat, waar, wanneer en waarom) die journalisten in een nieuwsbericht trachten te beantwoorden, kunnen helpen bij het vinden van de juiste zoekopdracht.
Vaak geeft logisch nadenken het beste resultaat. Bedenk wat voor specifieke woorden of onderwerpen er in een artikel over uw zoekopdracht gebruikt kunnen worden.
Voorbeeld: op zoek naar een reisverslag vanaf de Himalaya? Aan zoekopdrachten als “bergsport” of “alpinisme” heeft u niet veel. Zoekopdrachten als: “Himalaya”, “basiskamp”, “de volgende dag”, of “klimmen” kunnen u wel eens veel verder helpen.

2. Iedere zoekmachine heeft zijn eigen specialiteit
Kies de zoekmachine die het best voor uw zoekopdracht geschikt is. Iedere zoekmachine of -site heeft zijn sterke en zwakke kanten. Belangrijk is het verschil tussen robots (zoals Google en AltaVista) en indexen (zoals Startpagina en Yahoo).

Een overzicht:
• een zoekrobot gaat op zoek naar specifieke informatie op een webpagina
• doormiddel van een index gaat u op zoek naar een site, waarvan u aanneemt dat de gezochte informatie er te vinden is
• Er zijn ook zoekmachines die gespecialiseerd zijn op allerlei terreinen: juridische startpagina’s, medicijnenrobots, enz.

3. Gebruik meerdere zoektermen
Veel zoekers maken de fout door één zoekterm per zoekactie te gebruiken. U vergroot het resultaat door meerdere zoektermen in te voeren. Dit kan door de zoektermen binnen aanhalingstekens te plaatsen.

Twee voorbeelden:
Zoekactie 1: “achtergrond””, “foto” ,“natuur”, “desktop”
Zoekactie 2: “desktop achtergrond windows xp”, “wallpaper” ,“natuur”

4. Hoofdletters en kleine letters
De meeste zoekmachines maken onderscheid tussen hoofdletters en kleine letters. Zoekt u een naam of een merk, dan doet u er goed aan om een hoofdletter te gebruiken. Zoekt u bijvoorbeeld een artikel over een jaguar of over het automerk Jaguar. Het gebruik van een hoofdletter kan in dit geval een aanzienlijk beter zoekresultaat opleveren.

5. Neem geen genoegen met de eerste zoekresultaten
Krijgt u niet in één keer de gewenste zoekresultaten, zoek dan opnieuw. Zoeken is een kwestie van veel en op meerdere manieren proberen. Probeer eerst een globale zoekopdracht, bijvoorbeeld bij een metazoekmachine. Hiermee kunt u de juiste termen proberen te achterhalen.

Niets gevonden, probeer dan soortgelijke pagina’s te achterhalen. Dit kan bij Google door de optie “similar pages” aan te klikken, of door “achterstevoren” te zoeken. Heeft u een website gevonden zoek deze dan ook een keer bij Yahoo op. Tussen de resultaten kunt u websites verwachten die overeenkomen met de inhoud van de website die u zojuist heeft opgezocht.
6. Laat u niet misleiden door de resultaten
Zoekmachines laten niet voor niets het URL van de gevonden pagina bij de zoekresultaten zien. Kijk hier goed naar voordat u doorklikt om een zoekresultaat te bekijken.

Let op:
• Particuliere websites zijn vaak te herkennen aan: een tilde, het woord “user” of domeinnamen bij providers als “geocities” of “tripod”
• Staan er schunnige woorden of “xxx” in de domeinnaam of het URL? Dan is de kans groot dat dit een pornografische website betreft.

7. Leer een zoekmachine kennen
Uit onderzoek blijkt dat veel internetters van zoekmachine overstappen. Dit komt meestal door een verkeerde manier van zoeken en een gemis aan kennis over de betreffende zoekmachine. Voordat u een zoekmachine gebruikt is het slim om hem eerst te leren kennen.  Lees de helppagina’s, ga naar de “Advanced Search”-optie en exploreer de mogelijkheden. Er is vaak meer mogelijk dan u denkt. Leer de mogelijkheden van uw favoriete zoekmachine kennen en er gaat een wereld aan kennis voor u open!

8. Let op de Booleaanse syntax
Gevorderde zoekers maken volop gebruik van Booleaanse opdrachten, of beter gezegd: operatoren zoals AND en OR. Soms kunnen deze vervangen worden voor “+” en “-“-tekens, maar dat verschilt per zoekmachine.
Ook is de precieze syntax, de schrijfwijze, niet overal gelijk. Hoe een zoekmachine de syntax verwacht is altijd te lezen op de helppagina’s.
Er zijn sites die volstaan met een simpel NOT om zoektermen uit te sluiten, andere verwachten het gebruik van “AND NOT”. Soms is “and” genoeg, bij andere sites moet “AND” en alle andere operatoren beslist met hoofdletters worden geschreven.

9. Algemene vragen, gebruik een algemene index
Voor algemene vragen biedt een index (Startpagina, DMOZ, Yahoo enz.) de beste antwoorden.
Voorbeeld: Een plattegrond van Groningen of Peking, de tekst van het Amerikaanse of Poolse volkslied, het weer in Brisbane of de vertrektijden van de KLM zijn sneller en effectiever via een door mensenhand geselecteerde index op te zoeken dan in het wilde weg met een zoekrobot door 2 miljard webpagina’s te zoeken.

10. Twijfel aan je aanvankelijke zoekopdrachten
Is de spelling juiste, is dit de enige manier om mijn zoekopdracht te formuleren? Is die ene gevonden pagina inderdaad uniek op het web? Is de domeinnaam inderdaad geregistreerd door een overheidsinstantie?

Zoeken is een creatief proces waarbij u alle uitgangspunten (en alle hierboven gegeven zoektips) gerust ter discussie kunt stellen. Zeker als dat het resultaat ten goede komt.

Bron: zoekprof