•
Zoeken op internet
(90 artikelen)
In januari is de website treintijden.nl gelanceerd. Treintijden.nl is een site die alle recente Twitter-berichten van Nederlandse treinreizigers verzamelt en in één overzichtelijke carrousel publiceert. Middels de site krijg je als het ware reisadvies van de reizigers zelf. Er wordt bijvoorbeeld veelvuldig getwitterd over waar nu vertragingen zijn, en ook waarom, maar ook over ervaringen met de OV-Chipkaart, voordeelurenkaart, of seizoensacties, zoals het ‘Zoutkaartje’. Feitelijk een site door en voor reizigers, maar dan volautomatisch.
Initiatiefnemer is niet de NS zelf, maar Elkoog BV, een bedrijf dat zich bezighoudt met het toegankelijk maken van social media content.
De NS en Twitter
De NS merkte dat er vaak negatief over de het bedrijf werd gesproken, maar ook dat men geïrriteerd was over het feit dat de NS niet reageerde. Mede hierom is de NS al ruim driekwart jaar actief op Twitter, met name middels het account @NS(underscore)Online, met al 11.856 volgers, en 4.297 tweets. Concrete doelstellingen van de NS zijn hiermee: Verbeteren van imago en klanttevredenheid, een betere band met de consument krijgen en beter zicht op wie ambassadeurs zijn, plus een beter begrip van de sociale processen, en als laatste de innovatieve slagkracht verbeteren, onder andere door co-creatie.
Trigger
“Ik werd getriggerd door de onenigheid tussen de NS en ProRail over reisinformatie, en de enorme bulk nuttige tweets tijdens de eerste sneeuwval”, licht Edwin Kuipers, technisch directeur van Elkoog BV toe. “Informatie die reizigers nodig hebben, ten gevolge van het – hoe lullig dit ook klinkt – eigen falen van de NS en ProRail, zou geen onderwerp van openlijke ruzie moeten zijn vond ik. Hierdoor vroeg ik me af of er voldoende bruikbare informatie uit alle Twitter berichten van de reizigers zelf te halen viel. Dit bleek in beginsel inderdaad zo te zijn, al wordt er ook wel heel erg veel geklaagd in de Tweets. Treintijden.nl is expliciet niet bedoeld als de zoveelste klaag-site, maar probeert een startpunt te zijn voor verbetering. Tot nut van reizigers én de NS.”
Reisadvies
“Reizigers kunnen elkaar echt van dienst zijn door nog meer dan ze al doen concrete en gedetailleerde informatie over storingen en (redenen van) vertragingen te twitteren”, gaat Kuipers verder. “Ik stel me dan zo voor dat een met de NS vergelijkbare vorm voor de berichten wordt gehanteerd: Traject, omvang vertraging, reden, en eventuele oplossing en reisadvies.
Maar hier komen de Twitterende reizigers wel uit. Treintijden.nl is wat dit betreft nog maar het begin.”
Gewoon via Twitter kijken kan ook!