In februari 2023 heropent in Beeld & Geluid een modern, uniek en inspirerend Mediamuseum. Als eerste museum ter wereld zal dit zich aanpassen aan de bezoeker. Dat betekent dat iedere bezoeker een heel eigen ervaring in het museum zal krijgen. Daarbij krijgt elke bezoeker zijn eigen verhaal.
Bij binnenkomst in het hernieuwde mediamuseum Beeld & Geluid maak je een profiel. Hoe langer je rondloopt, kijkt en waardeert, hoe dichter je bij je eigen mediapersoonlijkheid komt. Alle informatie die je ziet, voelt als speciaal voor jou samengesteld. Je komt erachter: wat doe ik met media en wat doen media met mij?
Vijf thema’s
Het verhaal wordt verteld aan de hand van vijf thema’s. Deze weerspiegelen de universele menselijke behoeften. Daarin ontdek je de grote invloed van media op ons dagelijks leven en we in de thema’s:
• Delen,
• Verkopen,
• Vertellen,
• Informeren
• Spelen.
De factor Mediareactor verbindt alle zones met elkaar.
Mediareactor
Bij het binnenstappen zie je direct de reusachtige installatie boven je hoofd. Dat is de mediareactor. Deze verbeeldt de permanente stroom aan media die ons elke dag omringt. Je ziet media het gebouw instromen en er weer uit, net als in ons archief.
Op sommige plekken staan de beelden stil. Dan zet het museum de stroom even stil om je iets speciaals, bijzonders of leerzaams te tonen.
Delen
Van liefdesbrief tot TikTok video. Contact maken is net zo belangrijk als eten en slapen. Inmiddels doen we dat vooral via onze smartphone en laten we via social media meer van onszelf zien dan ooit.
‘De manier waarop we media gebruiken is zo fundamenteel veranderd. Dat laten we zien in de zone Delen,’ aldus Bas Agterberg, conservator van de zone Delen. ‘In de jaren twintig kon je radio gebruiken om contact te zoeken met je familie in Indië. Nu worden social media gebruikt om je hele leven te delen. Via interactieve spellen leer je hierover in deze zone.’
Verkopen
Herken jij sluikreclame? Test je graag eens hoe het is om als reclamemaker of influencer een succesvolle campagne te ontwerpen? Dat kan in de zone Verkopen. Deze zone draait om het spel der verleiding via de media.
We worden de hele dag door verleid. Zowel op televisie als in kranten en verder, in tijdschriften of online. Dankzij big data kunnen reclamemakers je ook steeds persoonlijker verleiden. Dankzij influencers voelt het alsof je beste vriend jou een product of mening aanbeveelt.
Vertellen
In de zone Vertellen maak je kennis met hoe we verhalen vertellen in media. Welke basisprincipes zijn er voor verhalen? ‘Zo zien we bij het onderdeel Er was eens… dat een visueel verhaal eigenlijk een altijd herkenbare structuur heeft. Bij Series kijken zie je welke technieken makers inzetten om ons te verleiden naar de volgende aflevering te kijken,’ zegt Casper Brasser, conservator van de zone Vertellen. Daarnaast kruip je zelf in de huid van filmmaker om je eigen korte film te regisseren. Licht, camera, geluid, actie!
Informeren
De zone Informeren draait om nieuwsvoorziening. Nieuws verbindt jou met de wereld en met anderen. Het helpt je begrijpen wat er om je heen gebeurt. Daarbij zoeken we naar feiten, maar nieuws is niet neutraal. Voordat je een bericht ziet of leest, zijn er al allerlei keuzes gemaakt door redacteuren.
Bovendien is onze nieuwsstroom de afgelopen jaren ontzettend gegroeid. Zowel in hoeveelheid als in snelheid door nieuwe technologieën. Je kunt niet meer alles volgen, dus kies je media die passen bij jouw ideeën. En dan is er natuurlijk ook nog fake news. In de zone Informeren ervaar je onder andere hoe nieuws wordt gemaakt en hoe je kunt bepalen of nieuws betrouwbaar is.
Spelen
In de zone Spelen bouw je straks je eigen game. Ook leer je over hoe games worden vormgegeven en hoe spelen in de media zich heeft ontwikkeld. Ook stap je zélf de spelvloer op.
Conservator Wytze Koppelman: ‘We willen vooral laten zien en ervaren welk onderdeel spelen vormt in ons massamedia-leven. Tijdens de jaren tachtig zaten mensen bijvoorbeeld lachend op de bank naar een spelshow van Willem Ruis of Ron Brandsteder te kijken. Tegenwoordig kijken we op YouTube naar iemand die bijvoorbeeld Fortnite, Minecraft of GTA V aan het spelen is.’
Wil je meer weten over het nieuwe Mediamuseum? Volg dan de webserie (W)Auw van de Bouw. Presentatrice Sosha Duysker gaat hierin op zoek naar de Wauw’s en de Auw’s die komen kijken bij het bouwen van een nieuw museum.