Het Verbond van Verzekeraars heeft berekend dat de premies van autoverzekeringen het afgelopen jaar gemiddeld met 4,1zijn gedaald. Uit aanvullende analyses van Independer.nl blijkt dat de premies voor nieuwe verzekeringen gemiddeld 10 tot 20% zijn gedaald. In individuele gevallen loopt de verlaging zelfs op tot meer dan 30%.
bestaande polissen vaak niet of zeer beperkt profiteren van premiedalingen. Verzekeraars
richten zich in hun prijzenslag op nieuwe klanten. Overstappen naar een andere
autoverzekering is heel eenvoudig. Daarom heeft Independer berekend wat consumenten
daarmee kunnen besparen. De premiedalingen blijken dan ineens veel hoger.
De verlagingen van de afgelopen jaren zijn ondermeer het gevolg van de opkomst van
internetverzekeraars als Verzekeruzelf. Maar ook de toenemende verkoop via winkelketens
als de Hema zorgde voor prijsdalingen. Nog belangrijker is dat verzekeraars hoge
kortingen geven aan bepaalde klantgroepen. Die kortingen zijn meestal alleen via internet
te krijgen. Sommige verzekeraars ontwikkelen daar zelfs aparte producten voor. Kortingen
op de reguliere tarieven kunnen oplopen tot meer dan 30%.
Verzekeraars kunnen deze hoge kortingen geven, doordat er efficiƫnter wordt gewerkt.
Met name de digitalisering zorgt voor een flinke kostenbesparing. Dat is ook wel nodig,
want er is veel nieuwe concurrentie. Door de zachte winters de afgelopen jaren en
veiliger auto’s zijn er bovendien minder schades gemeld. De klant ziet daar iets van
terug in de lagere premies. Maar om daarvan te profiteren moeten autobezitters dus wel
overstappen.