De moderne 50plusser wil het liefst in harmonie leven met zichzelf en met de mensen om hem heen. Dat vindt de 50plusser veel belangrijker dan de materiële kant van het leven. Reizen, vakantie of luxe vinden ze ook belangrijk, maar scoren lager op de ambitielijst van de hedendaagse actieve senior.
Voor het onderzoek van Route 50Plus zijn ruim 2000 mensen vanaf 20 jaar gevraagd naar hun ambities. De resultaten tonen belangrijke verschillen tussen 50plussers en 50minners.
Zo blijkt altruïsme (zeg maar belangeloze menslievendheid) vooral een zaak van 50plussers. Op de vraag wat men bijvoorbeeld zou doen met een (cadeau gekregen) bedrag van 10.000 euro, zegt ruim 30% van de mensen tussen 50 en 65 jaar dit geld te willen geven aan familie of vrienden. Bij mensen van 75 en ouder is dat zelfs 50%. Jongeren tussen de 20 en 30 willen dat bedrag liever sparen of iets voor zichzelf kopen.
Het internet blijkt voor veel 50plussers een aantrekkelijk medium. Een meerderheid geeft aan de ambitie te hebben om zijn of haar computervaardigheden verder te ontwikkelen.
De uitkomsten van dit onderzoek geven niet aan dat de 50plussers niet willen consumeren. Integendeel, de groep wil zelfs naar hartenlust reizen, recreëren en inkopen doen. Maar die activiteiten zijn voor hen, als het eraan op aan komt, minder belangrijk dan immateriële begrippen als ‘harmony and understanding’.
Route 50Plus
Route 50Plus is een onafhankelijke stichting die zich inzet voor de verrijking van kennis over vijftigplussers en vijftigplusmarketing. Partners van Route 50Plus zijn: Plus Magazine, 50PlusBeurs, SeniorWeb, Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen, Omroep Max, De Telegraaf, MediaPlus en Booming Experience.