De Stichting Internetreclame (STIR) heeft deze week nieuwe cijfers bekendgemaakt over de surfpopulatie in Nederland. Eerder dit jaar publiceerde STIR net als CBS dat er 11 miljoen mensen online zijn in Nederland. Dat is een groei van 7% ten opzichte van een jaar geleden. Nu blijkt dat die groei vooral door de oudere doelgroepen wordt veroorzaakt.
De vijftigplussers besteden de meeste tijd aan media. Gemiddeld zo’n 54,2 uur per week, waarvan de meeste tijd aan radio (bijna 24 uur). Bovendien lezen de vijftigplussers gemiddeld langer in tijdschriften en dagbladen. De jongeren (13-34 jaar) steken maar 46,5 uur per week in media, waarvan 16,8 uur in televisie en radio. Beide mediumtypen hebben een aandeel van 38% in de jongerendoelgroep.
Volgens cijfers van STIR telt Nederland 4,3 miljoen zogeheten zware surfers. Dat zijn mensen die wekelijks minimaal vijf uur online zijn. De helft van de jongerendoelgroep behoort tot de zware surfers. Een zware surfer is gemiddeld 14,8 uur per week online en internet heeft een aandeel van 26% in de mediaconsumptie. Bij de lichte surfers (maximaal twee uur per week online) heeft internet een aandeel van 5%.