Jaap wint, maar vooral consument wint

De woningzoekende consument komt als uiteindelijke winnaar uit de bus door de uitspraak in de zaak tegen Jaap.nl, omdat hiermee de weg is vrijgemaakt voor transparantie en samenwerking binnen en tussen de verschillende woningwebsites. RE/MAX ziet de overwinning die Jaap.nl heeft behaald in het hoger beroep in de rechtzaak van Stichting Baas in Eigen Huis tegen Jaap.nl, dan ook als een belangrijke stap in die richting.

“Deze uitspraak zorgt ervoor dat de consument weer volledig en optimaal ge├»nformeerd wordt”, aldus Felix de Wit, directeur van RE/MAX Nederland. “Het is onbegrijpelijk dat er makelaars zijn die denken dat een website een woning zal verkopen. Het gaat niet om de website, maar om de dienstverlening die een makelaar biedt aan de verkoper of koper. Jaap.nl draagt bij in het kenbaar maken van woningen die te koop staan en het is de makelaar die er voor zorgt dat er een verkoop tot stand komt. Het weergeven van te koop staande woningen op meerdere websites is zeer zeker een voordeel voor de consument, maar ook voor de makelaar”.

Jaap.nl heeft met deze uitspraak de troeven weer in handen om de consument optimaal te bedienen, iets dat bij RE/MAX altijd voorop staat. De openstelling van o.a. Funda.nl voor alle makelaars in Nederland door middel van de ‘spidertechniek’ heeft weinig bijgedragen, omdat de data regelmatig incorrect en verouderd wordt weergegeven. Hier is de consument absoluut niet bij gebaat. “Wij zijn daarom ook zeer benieuwd naar de reactie van Funda op deze uitspraak en verwachten dat ook zij er niet langer meer onderuit kunnen om het volledige aanbod van niet-NVM makelaars correct te tonen op hun website”.



Leave a Comment