Geniet er maar van

Iemand zei ooit dat je “van het leven moet genieten, zolang je het niet kunt begrijpen”. Genieten is de trend van deze tijd. Jongeren willen haast maken met hun carrière en veel geld verdienen om vervolgens te kunnen genieten. En genieten betekend momenteel consumeren.

Als ik mensen van boven de vijftig spreek, hebben ze het ook over genieten. “We hebben ons lang genoeg uitgesloofd”, zeggen ze dan. “Nu wordt het tijd om eens van het leven te genieten.” Begin je in de vijftig nog aan een nieuwe baan of zaak, dan ben je al gauw een paradijsvogel.

Genieten vindt tegenwoordig alleen nog maar in de privé-sfeer plaats en niet op het werk, want dat wordt steeds commerciëler en efficiënter. Om van je werk te kunnen genieten heb je amper nog de tijd. Arbeidskracht wordt steeds duurder dus moet ook de productiviteit steeds weer omhoog. In deze draaikolk komen mensen op de grens waar het lichaam niet meer mee wil en de hersenen op hol slaan.

Door al het harde werken zijn we er nog niet aan toegekomen om naar de zin van ons leven te zoeken, dus gaan we maar genieten, ofwel consumeren. Zal het in de toekomst zo zijn, dat het grootste gedeelte van de bevolking door te consumeren zoet gehouden moet worden, omdat ze voor andere dingen te oud zijn? Projectontwikkelaars zijn al bezig om een soort reusachtige dierentuinen in te richten waarin 50-plussers zich helemaal suf kunnen consumeren en waar jongeren voor de hekken staan en hebberig toekijken en ervan dromen om ook zo snel mogelijk achter de tralies te mogen verdwijnen. Leven we dan in een groot bejaardentehuis dat door de jongeren commercieel gemolken wordt? Zal het leven dan nog andere alternatieven in petto hebben dan of werken of genieten?

Zolang je het leven niet begrijpt ga dan maar weer genieten.

Wolf Peppmeier

Wolf Peppmeier is schrijver van het boek ‘Uitstraling – laat van buiten zien wie je van binnen bent’. Hij geeft lezingen, workshops en coachings in Nederland, België en Duitsland over uitstraling, zelfvertrouwen, leven en werken vanuit je kwaliteiten, maatschappelijke megatrends en emotie-marketing.



















Leave a Comment